torsdag 17 november 2022

Choose the year book tag 1979

Jag gick in på goodreads most popular books published by date och knappade in det år jag ville ha för att sedan svara på frågorna i denna tag som jag tror jag såg en gång hos Böcker och Bärs som tyvärr lagt ner sin youtubkanal.


1. Välj ett år och berätta varför.
1979 är året jag kom till världen och därför är jag nyfiken på vilka böcker som kom ut det året och om det finns några jag läst.

2. Vilka böcker som publicerades det året har du läst, om ingen, vilka har du hört talas om?
Jag gick igenom de 30 populäraste böckerna från det året och det visade sig att jag läst två böcker. Den på plats 1 och den på plats 3, två böcker som jag faktiskt tycker väldigt mycket om
#1 The Hitchhiker's Guide to the Galaxy (The Hitchhiker's Guide to the Galaxy),Douglas Adams

Långt ute på kanten av det aldrig kartlagda bakvattnet till den gudsförgätna änden av västra spiralarmen av vår galax finns en liten gul sol som ingen någonsin tagit notis om.
På tre minuter går jorden under och den brittiske undersåten Arthur Dent är den ende överlevande. Tillsammans med utomjordingen Ford Prefect forslas han ut i rymden
#3 Kindred, Octavia E. Butler

Tidens länkar (org. Kindred) handlar om Dana, en ung afrikanamerikansk författare, som plötsligt finner sig själv förflyttas mellan sitt hem i Los Angeles, Kalifornien, 1976, och en bomullsplantage i Maryland innan inbördeskriget. Då Danas vistelser i det förflutna blir allt längre, blir den unga kvinnan allt mer intrasslad i plantagens gemenskap. Hon gör svåra val för att överleva slaveriet och för att säkra sitt återvändande till sin egen tid. 

Genom en modern svart kvinna, medveten om sitt arv i det samtida amerikanska samhället, utforskar Octavia E. Butler slaveriets dynamik och dilemma. Till skillnad från tidigare litteratur i genren ger hon sina karaktärer en unik historia och utveckling. Hon vänder på invanda föreställningar om kön och etnicitet, och hon problematise­rar och nyanserar den tidigare skrivna amerikanska historien. Genom sitt unika berättarperspektiv, där karaktärerna möts bortom tid och rum, lyfter hon fram det undertryckta trauma som slaveriet har skapat i det kollektiva amerikanska minnet.

Jag har även hört talas om
#4 Flowers in the Attic (Dollanganger, #1)V.C. Andrews 
#6 The Neverending Story, Michael Ende 
#7 The Long Walk, Richard Bachman (Stephen King) 
#17 The Great Dune Trilogy, Frank Herbert

3. Är det några böcker från det året som låter intressanta och skulle du läsa dem nu?
Jag har varit nyfiken på The long Walk av Stephen King men får se om jag kommer till den någon dag.

4. Mest obskyra boken?
Vid en första anblick av listan av böcker sticker den här ut lite tycker jag. 😆 Det roligaste är ju att den är första boken i en serie av sju. Det verkar vara barnböcker som hämtat inspiration från klassisk litteratur och denna har ganska höga betyg på Goodreads. Trots det känns det inte som något jag vill läsa.

#15 Bunnicula (Bunnicula, #1) Deborah Howe
BEWARE THE HARE!
Is he or isn't he a vampire?

Before it's too late, Harold the dog and Chester the cat must find out the truth about the newest pet in the Monroe household -- a suspicious-looking bunny with unusual habits... and fangs!

5. Konstigaste bokomslaget.
⬆ Det är absolut samma som boken ovan.

1 kommentar:

  1. Bunnicula blir man ju verkligen nyfiken på! Fantastiskt omslag :p. Jag har Kindred oläst i bokhyllan, ser fram emot att läsa den!

    SvaraRadera