tisdag 30 augusti 2022

Tisdagstrion v. 35 - Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder



Ugglan och Boken har gett dagens tisdagstrio har en liten klurig uppgift. Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder.

Tyvärr läser jag inte så varierat som jag önskat och har dessutom ofta väldigt dålig koll på varifrån författarna kommer ifrån, så jag får göra det väldigt enkelt för mig.
Det får bli från Sverige, Danmark och Norge.

Sverige: Kostenius Cecilia Larsson (De fem elementen #1)
Den här serien har jag bara läst de tre första böckerna av, men jag vill ändå slå ett slag för dem då jag vill minnas att jag tyckte att de var ganska spännande. Nu när jag blir påmind om dem blir jag också ganska nyfiken på hur det hela slutade. 

Tretton år har gått sedan virusgudinnans pest skördade många människoliv. Den unge Odal har sedan dess levt ett undangömt, inrutat liv i klostret i Dalen. Där har han tränats inför hämnden. När så en kallelse kommer från den mystiske Eldkungen förändras allt. Kriget är nära förestående och världen hotas av död och undergång. Odal lämnar sin trygga tillvaro för att ansluta sig till kungens armé. Elementens olika människoraser måste nu lära sig att samarbeta för att ha någon möjlighet att kunna överleva kriget. Jordens barn Odal förs samman med luftens barn Svala, vattnets barn Pål och eldens barn Regina i kampen mot det femte elementet virus. Tillsammans ställs de inför det faktum att till och med deras gudinnor svävar i fara. De Ursprungliga är den första delen av De fem elementen. Författaren Cecilia Larsson Kostenius presenterar en alternativ sanning om vårt ursprung och visar världen ur en annorlunda synvinkel, i en egen tolkning av mytologin.

Danmark: Jussi Adler-Olsen Avdelning Q
Böckerna om Avdelning Q är en kriminalserie av få som jag läst allihop. De har något visst det där gänget som jobbar på den avdelningen. Kriminalfallen är brutala och otäcka så det är är inte därför jag gillar böckerna, jag har ofta svårt för sådant. Det är kufarna i källaren som löser brotten som jag gillar, trots att flera av dem är ganska otrevliga och inga jag skulle vilja lära känna i verkligheten.

Kriminalinspektör Carl Mørck är tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är oskadd men plågas av skuldkänslor gentemot sina kollegor.

Den unga och lovande politikern Merete Lynggaard försvinner spårlöst en vårdag 2002. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning lyckas inte hitta de skyldiga.

Carl Mørck och hans assistent Hafez el-Assad får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande och snart börjar det hända saker. De är en hänsynslös förbrytare på spåren. Kommer de att hitta galningen innan det är för sent?

Norge: Siri Pettersen Korpringarna
När de här böckerna om korpringarna kom ut var jag helt uppslukad av dem. Jag hade lite svårt för vart de tog vägen men älskade första boken. 

Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.

Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ...

Odinsbarn är första delen i serien Korpringarna - en spektakulär fantasyberättelse med rötter i den nordiska mytologin.

12 kommentarer:

  1. Avdelning Q har jag läst alla utom den senaste i. En bra serie det. Och den där Odinsbarn, den har stått oläst i hyllan i vad som känns som evigheter.

    SvaraRadera
  2. Ett svanslöst odjur! Vilken härlig beskrivning

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av Jussi Adler-Olsson. Verkar som jag har missat något riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. En avdelning Q- bok har jag läst och den var inte så dum så jag kan gott tänka mig att läsa någon mer från den serien. Odins barn har jag sett, men den första känner jag inte alls till.

    SvaraRadera
  5. Jag älskade Odinsbarn och de två andra böckerna i trilogin. Adler-Olsen har jag läst en bok av.

    SvaraRadera
  6. Tack för tips okända för mig

    SvaraRadera
  7. har inte läst någon i din trio, men jag känner väl till de två sista

    SvaraRadera
  8. Odins serien vill jag läsa men inte blivit av.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dem, men Odinsbarn har jag haft på läslistan länge. Trodde att hon var svensk, men där ser man :)

    SvaraRadera
  10. Tack för tips på nya böcker! Odins barn verkar riktigt bra!

    SvaraRadera
  11. Siri Pettersens böcker är jag nyfiken på, men än så länge har det inte blivit av att jag läst.

    SvaraRadera