torsdag 25 augusti 2022

Amy Snow, Tracy Rees

Titel
: Amy Snow
Serie: -
Författare: Tracy Rees
Utgivningsår: 2015
Förlag: Piratförlaget
Sidor/tid: 507 sidor
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska


Handling:
Året är 1831 när åttaåriga Aurelia Vennaway hittar ett övergivet spädbarn i snön på herrgårdens ägor. Hon tar med sig hittebarnet hem, till föräldrarnas stora förfäran. Men Aurelia övertygar dem om att barnet ska få stanna, och hon döper henne till Amy Snow. Amy växer upp bland tjänarna, avskydd av Aurelias aristokratiska föräldrar, men för Aurelia är Amy som en syster. En innerlig vänskap som abrupt tar slut när Aurelia dör, endast tjugotre år gammal, och den obeveklige godsägaren skickar Amy på porten.

Det dröjer inte länge innan Amy får ett paket med ett brev från Aurelia, där hon avslöjar att hon burit på en hemlighet. Från graven skickar hon Amy på en skattjakt som bara Amy kan följa mot en livsomvälvande upptäckt.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Precis som jag hade hoppats är Amy Snow en perfekt verklighetsflykt. Det är 1800-tal i England, vi får träffa högfärdiga snobbar, kvinnor som vill bryta sig fria, spel för gallerierna och ett litet mysterium som skall lösas. Det är spännande, roliga, dryga och elaka karaktärer, men även snälla och trevliga. Det frodas kärlek om än lite väl fort och naivt.
Det jag kanske kan gnälla på är att den hade ett litet långsammare parti i början där jag undrade om hela boken skulle vara på det sättet, men så var det inte utan tempot ökade och höll sedan det tempot.
En bra bok med en historia som jag verkligen gillade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar