söndag 28 augusti 2022

Bokälskare, Emily Henry

Titel
: Bokälskare
Serie: -
Författare: Emily Henry
Utgivningsår: 2022
Förlag: Lavender Lit
Sidor/tid: 14 timmar 38 minuter
Genre: Romance, Feelgood
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Hanna Dorsin

Handling:
Hela Nora Stephens liv består av böcker. Som litterär agent i New York gör hon allt för sina författare, men också för sin älskade lillasyster Libby. Så när Libby ber Nora följa med till den idylliska småstaden Sunshine Falls i North Carolina ställer hon upp, om än motvilligt. Planen är att de ska ha en avkopplande systersemester tillsammans, samtidigt som Libby i hemlighet hoppas att Nora ska bli hjälte i sitt eget liv och inte bara i andras. 

Men i stället för picknickar i mysiga gläntor och heta möten med någon sexig skogshuggare eller snygg landsortsläkare, springer Nora ideligen på Charlie Lastra, en butter förläggare som också kommer från New York. Det skulle kanske ha kunnat bli gulligt och romantiskt, om det inte vore för det faktum att Nora och Charlie redan har träffats massor av gånger hemma i stan, och det har aldrig varit det minsta gulligt ...

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det senaste året har jag läst de tre senaste böckerna som denna författare har kommit ut med. Detta är den jag gillar bäst. Den har vissa intima scener som jag inte uppskattar, men annars är det en rätt mysig läsning. Den handlar om bokbranschen och driver lite med romancegenren vilket jag tycker är lite roligt. Jag gillar också småstadsviben och att huvudkaraktärerna är renodlade stadsbor där ute gör det hela ännu lite intressantare. 

Det är en romancebok, men den har lite mer djup än många böcker jag läst i samma genre. Den handlar t.ex. om en syskonrelation som varit lite ojämn, den handlar om vad man sätter främst i livet och hur ens val påverkar livssituationen. Men så blir det ju lite kärlek också, inte helt självklar och absolut inte vid första ögonkastet. Det växer fram och känns faktiskt trovärdig.

Jag gillar den här boken och tycker att den är mysig och det gör mig nyfiken på hennes böcker som jag inte har läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar