tisdag 14 december 2021

Tisdagstrion v. 50 - Isigt, kallt eller vitt


Redan vecka 50 på året 2021 och näst sista Tisdagstrion från Ugglan och Boken. Denna veckan är temat: Isigt, kallt eller vitt.

Rätt fritt tema ändå, så det skall bli spännande att se vad alla väljer för böcker. Jag tänkte ut böcker som innehåller mycket snö och kyla.

Snöblind, Ragnar Jónasson
Den här boken har jag nyligen läst. Jag gillade den klaustrofobiska känslan den lilla byn uppe på norra Island gav. Det utspelar sig under vintern och det snöar ordentligt här uppe med allt vad det innebär, om inte annat krånglar det till det när man försöker lösa brott. Boken är lagom spännande, men alla trådar i kriminalhistorien blev inte riktigt förklarade. Kanske får man veta mer i andra boken som heter Aska. 

Första boken i Det mörka Island-serien

I en isolerad fiskeby på norra Island, en ödslig trakt där ingen låser sina dörrar, upptäcks en ung kvinna halvnaken i snön, blödande och medvetslös. Samtidigt har en äldre, uppburen författare fallit till sin död.
Ari Thór - nybliven polis på sin första postering, långt från flickvännen i Reykjavik - dras rakt in i hjärtat av det lilla samhället. Ett samhälle där det blir allt mer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Där hemligheter och lögner har blivit ett sätt att leva.

Stöld, Ann-Helén Laestadius
En bok som säkert de allra flesta sett under året. Men har ni läst den? Den tog mig med storm eftersom det är en riktigt bra historia, men jag lärde mig också nya saker när jag läste den. Framför allt var det intressant att få en inblick i Samernas liv, vilket är otroligt konstigt att man inte får mer av i den svenska skolan. Iallafall inte när jag gick, vilket ju är ett tag sedan. En mycket läsvärd bok där man får mycket snö och kyla.

Vinnare av Årets Bok 2021!

Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar en av hennes renar. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat.

"Stöld" är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, men också en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.

Hotet mot Elsa förändrar henne för alltid och genom åren bär hon med sig ett lent renöra som en ständig påminnelse. Familjen och släkten kämpar för rättvisa men i det tysta växer en desperation.


The Revenant, Michael Punke
Tänk dig att vandra ute i vildmarken, alldeles ensam, skadad utan det mest livsnödvändiga för att hålla dig med mat och värme. Det handlar den här boken om och den skall tydligen dessutom vara baserad på en verklig människas öde/äventyr. Jag minns särskilt en scen där huvudkaraktären gräver ner sig i snön bakom ett träd för att få lä för att kämpa igång en eld så han skall kunna överleva. Då vänder vinden och blåser ut den lilla låga han äntligen fått igång. Det blir inte mer isigt, kallt och vitt än så.

A thrilling tale of betrayal and revenge set against the nineteenth-century American frontier, the astonishing story of real-life trapper and frontiersman Hugh Glass

The year is 1823, and the trappers of the Rocky Mountain Fur Company live a brutal frontier life. Hugh Glass is among the company's finest men, an experienced frontiersman and an expert tracker. But when a scouting mission puts him face-to-face with a grizzly bear, he is viciously mauled and not expected to survive. Two company men are dispatched to stay behind and tend to Glass before he dies. When the men abandon him instead, Glass is driven to survive by one desire: revenge. With shocking grit and determination, Glass sets out, crawling at first, across hundreds of miles of uncharted American frontier. Based on a true story, The Revenant is a remarkable tale of obsession, the human will stretched to its limits, and the lengths that one man will go to for retribution.

22 kommentarer:

  1. Stöld vill jag läsa, ska låna den bums.

    SvaraRadera
  2. Snöblind har jag läst, gillade den väldigt mycket. The Revenant har jag inte läst, men jag har sett filmen som påstås baseras på den. Den gillade jag inte alls, men det kan ha berott på DiCaprio...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte se filmen efter att ha läst boken, och kom inte igenom den :)

      Radera
  3. gillar Ragnar Jónasson, läst andra sameböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog läsa mer av Jónasson, detta är den enda jag läst av honom än så länge.

      Radera
  4. Du har verkligen hittat böcker med mycket snö och kyla. Tack för påminnelsen om Stöld. Bäst att kolla så att den verkligen finns i läslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, se till att den finns där. En mycket bra bok.

      Radera
  5. Snöblind kom med i min trio också. Snö håller jag på att läsa nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att vi fått med samma bok. :)

      Radera
  6. Stöld tyckte jag var riktigt bra.

    SvaraRadera
  7. Låter som tre bra tips. "Stöld" har jag hur som helst tänkt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara uppmuntra till att göra det.

      Radera
  8. Har läst och gillat de två första, men inte den tredje. Visst blev den en film också? (fast den har jag inte heller sett :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en film. Jag vet att jag sett den förr, men nu när jag skulle se om den, kom jag inte igenom den.

      Radera
  9. Stöld är en jättebra bok. Snöblind väntar på att bli läst.

    SvaraRadera
  10. The Revenant är väl filmatiserad med Leonardo Di Caprio i huvudrollen? Viöl gärna läsa alla tre i din trio.

    SvaraRadera