söndag 12 december 2021

Nyfiken på: Böcker från Goodreads Choice Awards 2021

De två senaste åren har jag utmanat mig själv till att läsa en del av de böcker som nominerats och vunnit förra årets Goodread Choice Awards. Det kommer jag inte göra inför nästa år. Men det finns ändå en del böcker som jag är intresserad av att läsa. 7 stycken för att vara exakt, plus att jag redan hade läst 4 böcker som hamnade på listorna. Jag listar böckerna jag vill läsa nedan, i vilken kategori de fanns och vilken plats de kommit på,

Fiction
Inte en enda bok är jag sugen på att läsa i denna kategorin. Måste dock erkännas att jag inte kollat upp dem alls.

Mystery and thriller

3. Billy Summers, Stephen King
Billy Summers är en yrkesmördare med hjärta – och den bästa i branschen. Nu vill han lämna sitt tidigare liv, det är bara ett sista jobb kvar. Billy är en av världens bästa krypskyttar, han är Irakveteran och en riktig Houdini som försvinner spårlöst när jobbet är gjort. Så vad skulle kunna gå fel? Tja, allt. En historia om kärlek och hämnd, och en tvivelaktig hjältes försök till försoning

Denna blir det nog att jag läser redan i Januari, då jag tänkte ha som utmaning att just läsa några böcker jag är sugen på från denna lista.


Historical fiction
I denna kategorin har jag redan läst böckerna på 2-4 plats, de andra är jag inte så sugen på. De jag läst är:

2. De fyra vindarna, Kristin Hannah
Texas, 1934. Torka och stormar plågar människor och djur. Som så många andra på slättlandet tvingas Elsa Martinelli till slut lämna sitt hem - den lilla farmen som hotas att begravas i sanden. Hon ger sig av västerut med sina två små barn i hopp om ett bättre liv i Kalifornien. Men resan blir längre och ankomsten svårare än hon någonsin har kunnat föreställa sig. I "De fyra vindarna" berättar Kristin Hannah om en kvinnas umbäranden, kamp och kärlek i skuggan av den naturkatastrof som drabbade nordamerikanska Mellanvästern på 1930-talet.

Detta var en riktigt bra bok. Jag gillar hur Kristin Hannah berättar. Man blir berörd och lever med karaktärerna. I den här boken har de det riktigt tufft.

3. Giftmakerskan, Sarah Penner
En glömd historia. Ett hemligt kvinnligt nätverk. Ett arv av gift och hämnd.

Nella driver ett undanskymt och lite annorlunda apotek i 1790-talets London - i största hemlighet hjälper hon kvinnor att giftmörda de män som behandlar dem illa. Nella har bara två regler som måste följas: Giftet får inte användas mot andra kvinnor och allt måste registreras i apotekets böcker.

I nutid hittar historikern Caroline Parcewell av en slump en ledtråd till den över tvåhundra år gamla historien vid Themsens strand. Hon börjar gräva i det förflutna och sakta kommer sanningen kring de mystiska apoteksmorden fram.

Giftmakerskan var en helt okej bok, men framför allt är den väldigt snygg.

4. Roskoden, Kate Quinn
Mitt under brinnande krig möts tre kvinnor på en gård ute på den engelska landsbygden för att knäcka de tyska militära koderna.

Året är 1940 och England förbereder sig för att bekämpa nazisterna. Tre sinsemellan väldigt olika kvinnor, Osla, Mab och Beth, kallas till den mystiska lantliga gården Bletchley Park där Storbritanniens främsta hjärnor tränas för att kunna knäcka de tyska militära koderna. Men kriget, förlusterna och hemlighetsmakeriet sliter på de tre vännerna och Osla, Mab och Beth blir till slut bittra fiender.

Efter kriget, samtidigt som kronprinsessan Elizabeth ska gifta sig med sin Philip, förs de tre samman igen av ett krypterat brev. En mystisk förrädare från Bletchley Park-tiden har dykt upp, och nu måste Osla, Mab och Beth lägga fiendeskapet åt sidan och tillsammans knäcka en sista kod.

En spännande bok om flickor som blev kodknäckare under andra världskriget. Engagerande och men samtidigt lärorik.

Fantasy

11. For the Wolf, Hannah Whitten
For fans of Spinning Silver and The Bear and the Nightingale comes a dark, sweeping debut fantasy about a young woman who, to save her kingdom, must be sacrificed to the legendary Wolf of the Wood. But not all legends are true and the Wolf isn't the only danger lurking in the Wilderwood.

Denna boken både ser ut och känns som något sagoaktigt. Det är tillräckligt för att jag skall bli nyfiken.


Romance

1. Sommarmöten, Emily Henry

Poppy och Alex. Alex och Poppy. De har egentligen ingenting gemensamt. Hon är impulsiv, han är jordnära. Hon har en omättlig reslust, han föredrar att stanna hemma med en bok. Och ändå, av en lycklig slump, har de varit bästa vänner ända sedan de gick på college. Och varje år, i tio års tid, har de gjort en resa tillsammans, bara Poppy och Alex.

Tills för två år sedan, när de förstörde allt. Och de har inte pratat sedan dess.

Poppy borde ha allt hon önskar, men hon har fastnat i gamla hjulspår. Hon inser att senast hon var riktigt lycklig var under den där sista resan med Alex. Så hon bestämmer sig för att försöka övertala honom att följa med på ännu en sommarresa. Mirakulöst nog tackar han ja.

Nu har hon en vecka på sig att lappa ihop deras vänskap. Om hon bara kan undvika elefanten i rummet som hela tiden har hotat deras utåt sett perfekta relation Vad kan gå fel?

Jag har läst Strandläsning av samma författare och jag var väl kanske inte öså överväldigad som många verkar ha varit. Men den var ändå lite lättläst och trevlig så jag är nyfiken på denna andra bok av författaren. Får se om jag väntar ända tills sommaren innan jag läser den här eller om jag kanske faktiskt behöver få lite semesterkänsla redan i Januari.

4. The Spanish love deception, Elena Armas
A wedding in Spain. The most infuriating man. Three days to convince your family you're actually in love. . .

Catalina Martín desperately needs a date to her sister's wedding. Especially when her little white lie about her American boyfriend has spiralled out of control. Now everyone she knows – including her ex-boyfriend and his fiancée – will be there.

She only has four weeks to find someone willing to cross the Atlantic for her and aid in her deception. NYC to Spain is no short flight and her family won't be easy to fool. . . But even then, when Aaron Blackford – the 6'4", blue-eyed pain in the arse – offers to step in, she's not tempted even for a second. Never has there been a more aggravating, blood-boiling and insufferable man.

But Catalina is desperate and as the wedding gets closer the more desirable an option Aaron Blackford becomes. . .

The Spanish Love Deception is an enemies-to-lovers, fake-dating romance. Perfect for those looking for a steamy slow-burn with the promise of a sweet happy-ever-after.

Jag är lite skeptisk till denna, men jag har en svaghet för "enemies-to-lovers, fake-dating romance"- typen romantisk komedi. Får se om den här boken lever upp till förhoppningarna. Oftast gör inte rena romanceböcker det, tyvärr.

Science Fiction

1. Uppdrag Hail Mary - Ensam i rymden, Andy Weir
Andy Weirs nya sci-fi-klassiker är en Dan Brown i rymden. En smart och dystopisk rymdskildring för alla som älskade Interstellar.

Ryland är ensam överlevande på det sista desperata uppdraget att försöka rädda jorden. Om han misslyckas innebär det slutet för mänskligheten.

Men det vet inte Ryland, för han vet ingenting. Inte ens vem han själv är.

Miljontals mil hemifrån, med endast två döda astronauter som medpassagerare, inser Ryland att han måste rädda sig själv, för att kunna rädda världen. Men först måste han ta reda på vem, eller kanske snarare vad, det är som plötsligt gör honom sällskap.

UPPDRAG HAIL MARY handlar, som The Martian, om en övergiven rymdhjälte och den vetenskapliga humorns uppfinningsrikedom. Det är en sylvass, smart och dystopisk rymdskildring som bjuder på underhållande problemlösning och häpnadsväckande förvecklingar som tar oss långt bortom vår vildaste fantasi.

Jag gillade Ensam på Mars av samma författare och har läst den två gånger. Den här boken verkar många tycka om, så jag tänker nog ge den en chans näst gång jag är sugen på lite Science Fiction.

Horror
Under denna kategori hittar jag ingen bok som lockar.

Debut novel
1.The Spanish Love Deception, Elena Armas Se Romancekategorin
2. Lost Apotechary, Sarah Penner Har jag redan läst. Se Historical Fictionkategorin

Young Adult Fiction

2. The Hawthorne Legacy, Jennifer Lynn Barnes
Intrigue, riches, and romance abound in this thrilling sequel to the New York Times bestselling The Inheritance Games

The Inheritance Games ended with a bombshell, and now heiress Avery Grambs has to pick up the pieces and find the man who might hold the answers to all of her questions-including why Tobias Hawthorne left his entire fortune to Avery, a virtual stranger, rather than to his own daughters or grandsons.

Thanks to a DNA test, Avery knows that she's not a Hawthorne by blood, but clues pile up hinting at a deeper connection to the family than she had ever imagined. As the mystery grows and the plot thickens, Grayson and Jameson, two of the enigmatic and magnetic Hawthorne grandsons, continue to pull Avery in different directions. And there are threats lurking around every corner, as adversaries emerge who will stop at nothing to see Avery out of the picture-by any means necessary.

Första boken i denna serie har jag hemma och skall snart läsa är det tänkt. Är den bra vill jag naturligtvis fortsätta serien med denna boken.

10. The Box in the woods, Maureen Johnsson
Har jag redan läst
Amateur sleuth Stevie Bell needs a good murder. After catching a killer at her high school, she’s back at home for a normal (that means boring) summer.

But then she gets a message from the owner of Sunny Pines, formerly known as Camp Wonder Falls—the site of the notorious unsolved case, the Box in the Woods Murders. Back in 1978, four camp counselors were killed in the woods outside of the town of Barlow Corners, their bodies left in a gruesome display. The new owner offers Stevie an invitation: Come to the camp and help him work on a true crime podcast about the case.

Stevie agrees, as long as she can bring along her friends from Ellingham Academy. Nothing sounds better than a summer spent together, investigating old murders.

But something evil still lurks in Barlow Corners. When Stevie opens the lid on this long-dormant case, she gets much more than she bargained for. The Box in the Woods will make room for more victims. This time, Stevie may not make it out alive.

Denna boken är en fristående bok efter Truly Devioustrilogin. Den var helt okej även om den inte nådde upp till seriens nivå. Gillade man trilogin är denna definitivt ändå läsvärd.

Young Adult fantasy

13. Namesake, Adrienne Young
Trader. Fighter. Survivor. With the Marigold ship free of her father, Fable and its crew were set to start over. That freedom is short-lived when she becomes a pawn in a notorious thug’s scheme. In order to get to her intended destination she must help him to secure a partnership with Holland, a powerful gem trader who is more than she seems. As Fable descends deeper into a world of betrayal and deception, she learns that the secrets her mother took to her grave are now putting the people Fable cares about in danger. If Fable is going to save them then she must risk everything, including the boy she loves and the home she has finally found.

Namesake hoppas jag få läst redan nu i december. Jag läste Fable i november och tyckte mycket om att vara med om det äventyret.

2 kommentarer:

  1. Billy Summers vill jag verkligen läsa! Har varit nära att köpa den men eftersom det är så nära jul så vågar jag inte riktigt ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, den kanske dyker upp på bokrean. Själv kommer jag nog lyssna på den i Januari :)

      Radera