tisdag 7 december 2021

Månadsutmaningar 2022

📚📚📚📚📚📚📚

Jag har för länge sedan börjat fundera över nästa läsår. De senaste åren har utmaningarna jag gett mig själv blivit ganska tunga och ibland fått in mig i läs-svackor och trots att jag hittat någon ny favorit har ändå de negativa upplevelserna övervägt när jag tvingar mig själv att läsa böcker. Det är ju egentligen böcker som jag vill ha läst, men kanske inte känner för och då går det trögt. Jag vill inte släppa utmaningar helt, men vill kunna anpassa dem lite efter mitt läs-humör och kanske göra dem mer öppna beroende på vad jag är sugen på.

Vilket lett till att jag under varje månad 2022 kommer att ha/välja ett "tema" som jag kommer att fokusera på just den månaden. Det betyder inte att hela månadens TBR behöver vara från det temat, men att minst tre böcker är valda med tanke på det. Är det någon som är sugen på att göra samma sak så varsågod att kopiera.


Kort sagt:
Månaden innan väljer jag helt enkelt mitt tema för kommande månad och sedan väljs det böcker utefter det. Här är de olika teman jag har att välja på under 2022:
  • Böcker från 2021 som du inte hunnit med
  • Böcker från Goodreads Choiceawards 2021
  • Bokreaböcker
  • Svenska författare
  • Klassiker
  • Sommarböcker
  • Prisbelönta böcker
  • Hyllvärmare
  • Favoritförfattare
  • "Gamla" böcker i bokhyllan i min ljudbokstjänst
  • Omläsningar
  • Köp helt nya böcker och läs
  • Låt någon annan bestämma vad du skall läsa
  • Bara Sci-fi
  • Bad boy - böcker
  • Historisk romance
  • Bara en författare
  • Retellings
  • Hate to love
  • Snygga omslag
  • Fantasy
  • Äventyr i naturen
  • Dark academia
  • Kom ikapp i bokserien
  • Världskrig
  • Memoarer/Biografier
  • Faktaböcker

Januari
Böcker från Goodreads Choiceawards 2021
  1. Billy Summers, Stephen King
  2. Sommarmöten, Emily Henry
  3. The Spanish love deception, Elena Armas
  4. Namesake, Adrienne Young
  5. For the Wolf Hannah Whitten ✨
Februari
Bad boy - böcker
  • Under the Neversky, Veronica Rossi
  • Underbara helvete, Jamie McGuire
  • Shattered Love, Stacey Marie Brown
  • Joyride, Anna Banks?
  • Die for me, Amy Plum?

Mars
Omläsningar

  • Belle, Lesley Pearse
  • Cinder, Marissa Meyer
  • Uppstigningens brunn del 1, Brandon Sanderson
  • Divergent, Veronica Roth
April
Bokreaböcker

  • Tusenårsriket, Tonny Gulløv
  • Neverworld, Marisha Pessl
  • Eliza och hennes monster, Francesca Zappia
  • Amy Snow, Tracy Rees
Maj
Retellings

  • Red Wolf, Rachel Vincent (Rödluvan)
  • Gilded, Marissa Meyer (Rumpelstiltskin) DNF
  • Sherwood, Meagan Spooner (Robin Hood)
  • Pride and Premeditation, Tirza Price (Stolthet och fördom) DNF
Juni
Prisbelönta böcker

  • Ljuset vi inte ser, Anthony Doerr (Pulitzer Price 2015)
  • Silvervägen, Stina Jackson (Årets bästa svenska kriminalroman 2018, deckarakademin)
  • A good girl's guide to murder, Holly Jackson (British book award's chlidren's book of the year 2020)
Juli
Sommarböcker

  • Det lilla bageriet på strandpromenaden, Jenny Colgan
  • Den lilla bokhandeln runt hörnet, Jenny Colgan
  • Kär i Karriären, Christina Lauren
  • En sommar i York, Lucy Diamond
  • Söta, röda sommardrömmar, Christoffer Holst
  • Solsken och Parmesan, Christoffer Holst
Augusti
Låt någon annan bestämma vad du skall läsa
  • Lucia Lucia, Adriana Trigiani (Hyresvärdinna)
  • Öster om Eden, John Steinbeck (K.B) (DNF)
  • Selektiva Selma, Josefine Sandblom  (K.D)
  • Eleonore Oliphant mår aldeles utmärkt, Gail Honeyman (K.D)
September
"Gamla" böcker i bokhyllan i min ljudbokstjänst
  • Tiden tillsammans, Nora Roberts
  • The problem with forever, Jennifer L. Armentrout
  • The Taking, Kimberly Derting
Oktober
Kom ikapp i serien

  • Hero of ages, Brandon Sanderson
  • Sommardåd, Stephen King
  • Vengeful V.E Schwab
  • En svärm av tusen bin 2, Diana Gabaldon

November

  • -

December
Köp helt nya böcker och läs
  • Good Girl, Bad Blood, Holly Jackson
  • The Hawthorn Legacy, Jennifer Lynn Barnes
  • To Best the Boys, Mary Weber
  • For the Throne, Hannah Whitten
📚📚📚📚📚📚📚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar