tisdag 14 september 2021

Tisdagstrion v 37 - Kroppen

 


Tisdag och dags för Ugglan & bokens Tisdagstrio. Denna veckan är temat: Kroppen

Det var svårare än jag trodde om man nu inte bara ville köra på heart och det ville jag uppenbarligen inte. Här kör vi istället en del lite långsökta böcker under temat och så blev det en trio idag också. Alla tre har en tv-serie, vilket blev ett trevligt sammanträffande.

Handmaid's tale, Margaret Atwood
En klassisker med dystopiskt samhälle. Innehållet är gräsligt och gjorde mig förbannad, men boken är bra. Tv-serien klarade jag inte ens av att se.
I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. ­Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen.

Veronica Mars - The thousand dollar tan line, Rob Thomas & Jennifer Graham
När Veronica Mars sändes som tv-serie, kan det varit på Svt, följde jag den maniskt. Det var på den tiden det inte gick att kolla på allting när man själv kände för det utan man var tvungen att vänta en hel vecka innan nästa avsnitt!!! Iallafall, jag gillade det så mycket att jag även såg filmen och köpte och läste de två böckerna som kom ut som handlade om Veronica Mars. Böckerna var kanske inte de bästa, men det var ju Veronica Mars.
From Rob Thomas, the creator of the television series and movie phenomenon Veronica Mars, comes the first book in a thrilling mystery series that picks up where the feature film left off.

Ten years after graduating from high school in Neptune, California, Veronica Mars is back in the land of sun, sand, crime, and corruption. She's traded in her law degree for her old private investigating license, struggling to keep Mars Investigations afloat on the scant cash earned by catching cheating spouses until she can score her first big case.

Now it's spring break, and college students descend on Neptune, transforming the beaches and boardwalks into a frenzied, week-long rave. When a girl disappears from a party, Veronica is called in to investigate. But this is no simple missing person's case; the house the girl vanished from belongs to a man with serious criminal ties, and soon Veronica is plunged into a dangerous underworld of drugs and organized crime. And when a major break in the investigation has a shocking connection to Veronica's past, the case hits closer to home than she ever imagined.

When calls the heart, Janette Oke
Jag började titta på en supergullig serie, var det på Netflix tro, och upptäckte att serien var baserad på en bok. Den var jag tvungen att läsa. Till slut gav jag upp både serien och bokserien, det blev lite för mycket gullegull och präktighet. Men jag hade ändå kul så länge det varade.
Nothing in her cultured East Coast upbringing prepared Elizabeth for a teaching position on the Canadian frontier. Yet, despite the constant hardships, she loves the children in her care. Determined to do the best job she can and fighting to survive the harsh land, Elizabeth is surprised to find her heart softening towards a certain member of the Royal Canadian Mounted Police. Book 1 of the bestselling Canadian West series.

22 kommentarer:

  1. intressant bra tolkning av temat, läst en.

    SvaraRadera
  2. Heart hade kunnat bli mer än en trio, det har du rätt i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där fanns potential att hitta några stycken.

      Radera
  3. Jag visste inte att det kommit ut böcker om Veronica Mars också, men jag tror att jag hoppar över dem. TV-serien och filmen har jag i alla fall sett 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är böckerna inte ens i närheten av lika bra som serien och filmen, så du missar egentligen inget.

      Radera
  4. Nu var det längesen jag läst Handmaid´s Tale, men gillade verkligen! Har aldrig sett serien, men den verkar ju också bra.

    SvaraRadera
  5. Atwood är lysande! Tycker du ska ge tv-versionen en ny chans, det är den värd. Och uppföljaren "Gileads döttrar" är ett måste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får göra ett noga övervägande igen. :)

      Radera
  6. Fyndigt att ta med Handmaid's Tale.

    SvaraRadera
  7. The handmaid’s tale är ju bara så bra! Tack för övriga tips!

    SvaraRadera
  8. Atwood har jag både läst och sett. hon är suverän. de andra båda kände jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte prövat någon av hennes andra böcker, men borde nog göra det.

      Radera
  9. Har inte läst någon av böckerna och inte heller sett tv-serierna. Men Atwoods bok har jag i bokhyllan.

    SvaraRadera
  10. Den första har jag läst, men de andra två var nya för mig.

    SvaraRadera
  11. Har läst The Handmaid's Tale och The Thousand Dollar Tan Line.

    SvaraRadera