torsdag 24 juni 2021

The Glass Hotel, Emily St. John Mandel

Titel
: The Glass Hotel
Serie: -
Författare: Emily St. John Mandel
Utgivningsår: 2020
Förlag: Picador
Sidor/tid: 10 timmar 28 minuter
Genre: Roman
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Dylan Moore

Handling:
Vincent is the beautiful bartender at the Hotel Caiette, a five-star glass-and-cedar palace on the northernmost tip of Vancouver Island. New York financier Jonathan Alkaitis owns the hotel. When he passes Vincent his card with a tip, it’s the beginning of their life together. That same day, a hooded figure scrawls a note on the windowed wall of the hotel: ‘Why don’t you swallow broken glass.’ Leon Prevant, a shipping executive for a company called Neptune-Avramidis, sees the note from the hotel bar and is shaken to his core. Thirteen years later, just after a massive Ponzi scheme implodes in New York, Vincent mysteriously disappears from the deck of a Neptune-Avramidis ship.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Efter ca 70 % av boken avklarad gav jag upp. Jag var helt enkelt inte tillräckligt intresserad längre. Boken hoppar i tid, följer olika karaktärer och har enligt mig ingen direkt röd tråd att följa. Kanske knyts alltihop i slutet, men jag orkar inte fortsätta för att ta reda på vad som händer. Boken ger mig ingenting och det var dags att inse det och ge upp om den, trots att det var så lite av den kvar.

Egentligen är det nog inget fel på boken, mer än att för mig var den helt enkelt tråkig. Ointressant och tråkig. Tyvärr. Så ingenting för mig, men verkar älskas av många andra, då den hamnade på Goodreads Choice award för 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar