torsdag 10 juni 2021

Minnesskrinet, Oskar Källner, Karl Johnsson

Titel
: Minnesskrinet
Serie: Imperiets Arvingar #4
Författare: Oskar Käller, Karl Johnsson
Utgivningsår: 2021
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 270 sidor
Genre: Sci-Fi, Barn och Ungdom
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack så mycket!

Handling:
Alices och Elias resa på rymdskeppet Stillheten fortsätter. De har anlänt till imperieplaneten Tenia och besättningen behöver pengar för att reparera skeppet. Av en släkting till Syndra får de i uppdrag att hämta ett stulet minnesskrin. Men uppdraget blir inte alls så lätt som Stillhetens besättning trott. Snart är de inblandade i en kamp på liv och död, där hela imperiets framtid står på spel.

Minnesskrinet är den fjärde delen i sci-fi-serien Imperiets arvingar. Ett rymdepos som rymmer både färgsprakande underverk och dunkla mysterier, fartfyllda äventyr och skrämmande möten med det okända. Berättelsen om Alices och Elias resa genom rymden är kort och gott storslagen.

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Det här är ju för en betydligt yngre målgrupp än vad jag är. Men jag sitter minsann och tycker det är riktigt spännande ändå. Jag slukar boken i två sittningar, och det bara för att jag måste ta tag i vissa hushållssysslor, annars hade jag gladeligen kört igenom den på en gång. 

Jag är liksom investerad i dessa ungar som tvingats ut i rymden, ja, även besättningen på deras rymdskepp gillar jag. Jag tycker äventyret med minnesskrinet är fängslande och jag blir smått förvånad över vändningarna. Det är ju inte bara ett enkelt äventyr, utan här är ju flera trådar som man undrar över hur det hela hänger ihop och kommer att sluta. 

Jag gillar att Alice och Elias inte har koll på motsättningar och historia utanför Jorden och hur de vågar stå upp för det de tror är rätt. De bildar vänskapsband och utmanar sig trots motgångar och svårigheter. De är förebilder även om de är mänskliga och gör fel emellanåt. En rolig bok att läsa och väldigt snygg att titta i.

Jag gillar den här serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar