torsdag 1 oktober 2020

Nyfiken på...

 Jag gillar Sherlock Holmes, i många olika versioner. Jag har inte läst alla böcker om honom än, men har dem i min bokhylla. Är det en serie eller film som har kopplingar till Holmes, ja då blir jag nyfiken. Bäst som denne karaktär är nog Benedict Cumberbatch, enligt mig. 

När det nu dök upp något nytt på Netflix med koppling till Sherlock, klart att jag måste titta. Filmen Enola Holmes var bättre än jag trodde. Enola är i denna filmen Sherlock och Mycrafts lillasyster. En stark, smart tjej som blivit uppfostrad till just det, av sin mamma. Lite mysterier som skall lösas, bröder som försöker lägga sig i, placerat i fantasieggande Brittiska miljöer och där har ni konceptet.

Jag tyckte den var charmig, nostalgisk, lite fjantig, men ändå hur gullig som helst. En kul tvist på Holmesberättelsen helt enkelt och den gav mersmak. 

Efter lite undersökningar visade det sig att filmen baserades på en bok, vilket ju inte är helt ovanligt. Det var rent av en hel serie böcker av författaren Nancy Springer, varav iallafall de två första verkar finnas på Svenska. Serien består totalt av sex delar. De här blev jag så nyfiken på och måste undersöka. 

Sen visade det sig att samma författare spunnit vidare på en annan av mina favoriter bland Brittiska klassiker; Robin Hood. Där har hon skrivit en serie om Robin Hoods dotter, Rowan Hood. Gissa om jag blev nyfiken på de böckerna också. 

De är visserligen barnböcker allihop, men det behöver inte betyda att jag inte kommer gilla dem, eller hur!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar