tisdag 13 oktober 2020

Tisdagstrion - Fiktiva karaktärer jag kan tänka mig att döpa ett husdjur efter

Idag är det Tisdag och det är tisdagstrion från Ugglan och boken som denna vecka har temat: Fiktiva karaktärer jag kan tänka mig att döpa ett husdjur efter

Nu är jag varken, kattmänniska eller hundmänniska utan här är det dvärgkaniner som gäller hela vägen. Naturligtvis måste det bli tre "killnamn" och tre "tjejnamn", plus lite bonusar, så Tisdagstrion blir längre än vanligt idag. 

Det första namn jag kommer på är Frodo. Naturligtvis kan en kanin heta Frodo eller varför inte Merry eller Pippin.

Det andra namnet som också är givet är Findus. Jag ville t.o.m att min son skulle heta Findus efter Katten Findus, men släkten protesterade högljutt. Nu blev det storasyster som till slut bestämde namnet på lillebror. Men visst funkar Findus iallafall på ett husdjur, t.ex. en kanin.

Kanske lite högtravande. Men en mr. Darcy skulle jag också kunna tänka mig.

Det finns så många "killnamn" som är lätta att komma på Poirot (Agata Christies detektiv), Jamie (Outlander), Four (divergent) Birk, Mattis (Ronja Rövardotter) Nasse, Tigger (Nalle Puh) Lille John (Robin Hood) Knyttet (Vem skall trösta Knyttet)


Som tjejnamn funkar Wendy alldeles utmärkt på en kanin tycker jag, eller varför inte Tingeling.

Arwen är också given, eftersom Sagan om Ringen är en stor favorit. Egentligen finns det massor av namn härifrån som går att använda. 

Katniss kanske inte känns kaninigt i mina öron, men älskar man Hungerspelen som jag gör då är det en given kandidat.

Det ät svårare att hitta bra tjejnamn, så det skall bli intressant att se vad andra har med i dagens Tisdagstrio. Några andra namn jag fastnade för var: Lia (Kiss of Deception) Tris (Divergentserien) Juliet (Romeo and Juliet) Lucy, Susan (Narnia) 



30 kommentarer:

  1. Sagan om ringen är ett fantastiskt ställe att hitta djurnamn på. Finns hur många som helst 🙂

    SvaraRadera
  2. Om jag skulle döpa ett husdjur nu skulle jag titta in hos dig för tips. Så många bra och roliga namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. ja, jag hade lite problem att begränsa mig.

      Radera
  3. Knyttet borde jag ha tagit med, en sann favorit som jag inte kom att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ville ha med så många mer från Tove Janssons böcker, men fick lägga band på mig.

      Radera
  4. I den långa flykten kan du hitta mängder av kaninnamn ;)

    SvaraRadera
  5. Många bra namn och en del känner jag ju igen.Tack för tips! Vi födde upp illrar under ett antal år och bland de valparn blev det en Frodo och en Tingeling.

    SvaraRadera
  6. Oj då det var en hel del. Jah har två katter men de har Disneynamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Disney har helt klart många användbara namn också. Tänkte inte ens på det.

      Radera
  7. känner inte till Hungerspelen, men Katniss låter som ett jättebra namn på en katt

    SvaraRadera
  8. Så många bra förslag! Arwen fastnade jag för.

    SvaraRadera
  9. Många bra namn! Att jag inte tänkte på dem. Läser ju just Sagan om ringen-trilogin igen, den här gången på engelska, samt har precis läst Bilbo - för första gången på engelska. Läste den många gånger som barn på svenska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul att återläsa dem på Engelska!

      Radera
  10. Arwen är så fint! De andra är fina med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det. Tolkien hade bra fantasi när det gäller namn.

      Radera
  11. Massor av fina namn! Birk blev jag förtjust i som kaninnamn :-)

    SvaraRadera
  12. Många namn! Findus är fint men får mig att tänka på frysta grönsaker, eller nåt ditåt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju därifrån katten Findus fick sitt namn, från Findus gröna ärtor om jag inte minns fel :)

      Radera