onsdag 2 oktober 2019

Liftarens Guide till Galaxen, Douglas Adams

Titel: Liftarens Guide till Galaxen
Originaltitel: The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Serie: Hitchhiker's Guide to the Galaxy #1
Författare: Douglas Adams
Utgivningsår: 1979
Förlag: McMillan Digital Audio
Sidor/tid: 5 timmar 51 minuter
Genre: science fiction, humor
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Stephen Fry

Handling:
Långt ute på kanten av det aldrig kartlagda bakvattnet till den gudsförgätna änden av västra spiralarmen av vår galax finns en liten gul sol som ingen någonsin tagit notis om.
På tre minuter går jorden under och den brittiske undersåten Arthur Dent är den ende överlevande. Tillsammans med utomjordingen Ford Prefect forslas han ut i rymden.

Mina tankar:
Ärligt talat trodde jag inte att jag skulle gilla den här boken alls. Men jag är glad att jag gav den en chans. Den är lite galen, har lite torr humor, är oförutsägbar. Handlingen är kanske lite sisådär om man tänker efter, men humorn och de speciella karaktärerna väger upp det där. En kort men underhållande bok.

Ännu en gång blir jag så imponerad av Stephen Fry som inläsare, han gör halva upplevelsen av boken. Han läser också in Harry Potterböckerna på Engelska och är lika fantastisk där.

Liftarens Guide till Galaxen är nog en bok som är bra att gå in i utan förväntningar och helt enkelt bara sätta sig tillbaka, slappna av och låta boken föra med en på sin konstiga resa.

Betyg: 3,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar