tisdag 27 november 2018

Vinterns läsning


Idag är det tisdag igen och  Johannas Deckarhörna har sin topplista där man listar fem böcker under ett specifikt tema.

Temat under vecka 48: 
Böcker jag ser fram emot att läsa under vintern

Jag sitter och funderar på vad jag vill läsa under vinter och att rabbla upp böcker som vill läsas är inga problem, att däremot minska ner det till en lista på fem böcker, så svårt. 

En högre rättvisa, Hjorth och Rosenfeldt
Så länge jag har väntat på att få läsa mer om galningarna i den här serien. 
En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas.

Riksmordkommissionen är splittrad. Vanja arbetar tillfälligt i Uppsala och utreder det otäcka fallet. Sebastian åker runt i landet och pratar om sina böcker. Torkel, Ursula och Billy har sina egna angelägenheter som upptar dem. Men när ett av våldtäktsoffren hittas död samlas de igen och teamet måste lägga personliga problem och strider åt sidan.

Ledtrådar tyder på att offren inte är slumpvis utvalda. Men vad är kopplingen mellan dem? Och varför verkar så många personer inte vilja att sanningen kommer fram?

En högre rättvisa är den sjätte boken i den framgångsrika serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och kollegerna på Riksmord.


Dance of Thieves, Mary E Pearson
The Remnant Chronicles av Mary E Pearson är en av mina favoritfantasytriologier. Här r en bok som utspelar sig i samma värld. Jag har VÄLDIGT höga förväntningar på denna.
Set in the same universe as her "New York Times"Dbestselling Remnant Chronicles, Pearson delivers a new novel in which a reformed thief and the young leader of an outlaw dynasty lock wits in a battle that may cost them their lives--and their hearts.

Minst en klassiker måste ju läsas också, nästa hoppas jag blir Peter Pan av J.M Barrie
När Peter Pan flyger in genom fönstret till de tre barnen Darlings sovrum för att leta efter sin borttappade skugga, går startskottet för ett klassiskt äventyr som trollbundit barn och vuxna i mer än hundra år.
Tillsammans med Peter Pan ger sig Wendy och hennes bröder, Michael och John, iväg på sitt livs resa.
Färden går till landet Ingenstans - en magisk fantasiö befolkad av sjöjungfrur, pirater, älvor och indianer.
Här möter barnen älvan Tingeling och De borttappade pojkarna, och här får de vara med om en rad fantastiska äventyr som kulminerar med striden mot skurkarnas skurk - den beryktade kapten Krok.



En hyllvärmare hoppas jag också få läst. Frost Blood av Elly Blake
Enter a world where fire and ice are mortal enemies... Ruby is a Fireblood. In a land ruled by frost, her very existence is a crime. She's spent her whole life in hiding. Until the day Frostblood soldiers raid her village and kill her mother. The day she swears to avenge her people. She must travel deep into the heart of the enemy, to the court of the Frost King, with only the mysterious warrior Arcus - a Frostblood rebel - by her side. But with alliances between flame and ice strictly forbidden, is Arcus friend or foe? Ruby will only have one chance to destroy the maniacal ruler who took everything from her. But she has no idea just how hot her fire will burn...

Nästa bok i min Muminläsning blir Det osynliga barnet av Tove Jansson.Jag hoppas denna blir läst under vintern, den är iallafall beställd och på väg hem.



30 kommentarer:

  1. Det osynliga barnet skulle jag inte ha något emot att läsa. Och Peter Pan? Har ju bara sett det lilla utdraget på julafton. Det tål att tänka på.

    SvaraRadera
  2. Jag har ju precis läst den allra första delen i Hjorth & Rosenfeldts serie. Förmodligen kommer jag till den nya någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att den vägen kan bli lång och krokig, men jag gillar de böckerna så kämpa på!

      Radera
  3. Jansson kan skriva för alla årstider.

    SvaraRadera
  4. Peter Pan har jag faktiskt inte läst, det ska jag nångång. Och det osynliga barnet, så berörande och ständigt aktuell.

    SvaraRadera
  5. En högre rättvisa är jag nyfiken på!

    SvaraRadera
  6. Det osynliga barnet gillar jag!

    SvaraRadera
  7. Bara läst en bok av Hjorth och Rosenfeldt, blev lite irriterad på Sebastian, men han kanske skärpt till sig nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... Nä, jag tror inte han skärper sig, inte så mycket iallafall. För mig är det hans irriterande beteende som gör boken.

      Radera
  8. Det osynliga barnet gillar jag verkligen! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är övertygad om att jag kommer gilla den med.

      Radera
  9. jag har ännu inte läst något av Hjorth och Rosenfeldt, men vill läsa den här. Det låter spännande med en kriminalpsykolog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du vinner på att börja från början då mycket handlar om relationerna i teamet

      Radera
  10. Hjorth och Rosenfeldt är en författarduo som jag länge har tänkt att jag ska läsa, men inte har det blivit av än...

    SvaraRadera
  11. Hjorth och Rosenfeldts serie känns tokigt att inte ha läst när man är deckarfantast som jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Det är bara att ta tag i det problemet på en gång.

      Radera
  12. Intressant lista. Peter Pan vill jag absolut läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns som en sån bok man borde ha läst.

      Radera
  13. Det osynliga barnet har jag läst, och Peter Pan - men den minns jag inte ett smack av :(

    SvaraRadera
  14. Läs gärna min debut Kvinnornas hus också! En deckare som handlar om mäns våld mot kvinnor.

    SvaraRadera
  15. Peter Pan läste jag tidigare i år. Den är himla bra och ger en helt annan dimension till historien för en som jag som bara sett Disneys film innan.

    SvaraRadera
  16. Hjorth och Rosenfeldt är jag nyfiken på. Och Tove Jansson är ju alltid mysigt:)

    SvaraRadera