lördag 17 november 2018

A Clockwork Orange, Anthony Burgess

Titel: A Clockwork Orange
Originaltitel: A Clockwork Orange
Serie: -
Författare: Anthony Burgess
Utgivningsår: 2018 (1962)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 189 sidor
Genre: Modern klassiker
Språk: Svenska


Handling:
Det gör ont att ha en kropp i alla fall om du råkar röra dig på fel gata, på fel sätt, i Anthony Burgess stålhättehårda A Clockwork Orange, romanen som myntade termen ultravåld. Burgess tar oss med på en resa in i en mardrömslik framtid där våldsbesatta gäng styr över den nattliga staden. Han skrev boken efter att hans fru rånats och misshandlats i ett mörklagt London under andra världskriget. Vreden över händelsen fick Burgess att reflektera över den mänskliga friheten. Hur fri kan människan tillåta sig att vara? Och vad är priset för en inskränkning av friheten?

Mina tankar:
I den här boken finns en historia om en tonåring utan hämningar, när det gäller att skada andra, han till och med njuter av det. Så det är ju ingen trevlig berättelse som nystas fram, inget som jag egentligen vill läsa inser jag ganska snabbt. Dessutom är det svårt att krama ut essensen ur boken då den är inlindad i flera lager svårt språk. Det är slang och det är ryskt (stod det längst bak i boken, upptäckte jag alldeles för sent in i läsningen) och det är som att vara nybörjare på ett språk och läsa en bok där man får koppla ihop de orden man förstår till ett sammanhang, vilket gör det svårt att få en känslomässig koppling till det som berättas. Dessutom upprepas ord som stör och blir irriterande. Vilken annan författare kommer undan med att upprepa samma ord hela tiden. Tex ord som Liksom, Horrorskönt, grodisar, råttan och många fler.

Till slut plågar jag mig igenom boken bara för att få läst den. Det hade jag inte gjort om den var längre, men nu är den ju relativt kort. Just nu klarar jag inte ens av att titta på boken.

Clockwork Orange var svårläst, mörk, våldsam och inget för mig.

Betyg: 1,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Den väntar i min hylla men i en annan utgåva. Filmen tyckte jag var bra när jag såg den för länge, länge sen så jag vet förstås att det är mycket våld i boken. Synd att den är svårläst men någon gång ska jag göra ett försök i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen nyligen och kommer nog inte ge mig på boken efter det faktiskt. Filmen var verkligen mörk och språket var ganska skumt i den också.

    SvaraRadera