fredag 27 januari 2017

The School for Good and Evil, Soman Chainani



Titel: The School for Good and Evil
Originaltitel: The School for Good and Evil
Serie: The School for Good and Evil #1
Författare: Soman Chainani
Utgivningsår: 2013
Förlag: Harper Audio
Sidor/tid: 13 timmar 45 min
Genre: 
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Polly Lee


Handling i korthet:
Varje fjärde år försvinner två barn spårlöst. Vad folk inte vet är att de hamnar på skolan för goda och onda. En skola där vanliga pojkar och flickor tränas till att bli antingen en sagohjälte eller sagoskurk.

Mina tankar:
Det här är en triologi, fast det skall komma en fjärde bok i år...(?!)  Än så länge har första boken kommit ut och A World without Princes (2014) och The Last Ever After (2015) Jag som alltid gillat sagor, föll genast för idén att sagofigurer fick gå på olika skolor. Där de blir upplärda för sin roll och sedan skickas ut i skogen för att få sin historia skriven. 

På skolan för goda har vi hjältar, som tex Snövit och på skolan för onda, har vi superskurkar som tex Vargen i Rödluvan. Naturligtvis finns det en rivalitet mellan skolorna och många är upprörda över att de goda nästan alltid vinner. 

Boken är skriven på ett lite naiv och barnsligt sätt, ungefär som en saga, fast här går författaren all in och förstärker sagornas stereotyper, Disney-style. Jag har lite svårt för beskrivningen av onda och goda. Här både förstärks och ifrågasätts sagornas syn på hur onda och goda ser ut och är. Från början tänker jag att det bli för mycket, men boken växer under tiden jag lyssnar. Många gånger blir jag irriterad på den, men ändå är den väldigt underhållande.

Det blir lite tokroligt när vi har två karaktärer som placerats på vad alla tror är fel skola, de kommer dessutom inte från sagovärlden, utan är "läsare" och har inte riktigt spelreglerna klara för sig. Det blir spännande, fartfyllt, roligt och läsvärt. 

En berättelse om vad som händer bakom kulisserna i sagovärlden, helt enkelt. Hur kul som helst!

Rekommenderas till:

Vill man har läsning där sagornas sagor skruvas till.

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar