torsdag 19 januari 2017

The Runaway King, Jennifer A. Nielsen


Titel: The Runaway King
Originaltitel: The Runaway King
Serie: The Ascendance Trilogy #2
Författare: Jennifer A. Nielsen
Utgivningsår: 2013
Förlag: Scholastic Audio
Sidor/tid: 8 timmar 27 minuter
Genre: ungdomsfantasy
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Charlie McWade


Handling i korthet:
Bara några veckor efter att Jaron har fått sin tron försöker lönnmördare ta hans liv. Rykten om krig sprider sig och för att rädda sitt rike verkar det som att Jaron behöver överge sin tron.

Mina tankar:
Detta är då den andra boken i The Ascendance Trilogy, första boken heter The False Prince (2012) och sista heter The Shadow Throne (2014)

Precis som i första boken är det full fart från första sidan. Intriger, förrädare, hot och galna beslut gör boken väldigt underhållande. Handlingen är fantastiskt spännande och rolig, men det är karaktärerna som gör att boken blir det där extra. Jag älskar hur Nielsen behandlar sina karaktärer och hennes kärleksfulla sätt att måla upp dem. Jaron är den som sätter sin prägel på storyn och det med den äran, men det finns många minnesvärda karaktärer att hålla av eller hata. Det roliga är att det inte är många som är riktigt självklara i sin roll som vän eller ond eller vad det nu kan vara, mycket förändras genom berättelsens gång.

Som jag skrivit förut är det väldigt troligt att jag kommer att söka mig till fler av Nielsens böcker då jag blivit så förälskad i hennes lättlästa, underhållande men omsorgsfulla berättande. 

Underbar saga med glimten i ögat.

Rekommenderas till:

Sagoälskare

Betyg: 5/5

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar