lördag 14 januari 2017

Märkta för livet, Emelie Schepp



Titel: Märkta för livet
Originaltitel: Märkta för livet
Författare: Emelie Schepp
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 11 h 47 min
Genre: kriminalroman
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel 
Inläsare: Katarina Ewerlöf



Handling i korthet:
Verksamhetschefen för Migrationsverket blir mördad och de enda spår som hittas pekar mot en liten pojke. Åklagare Jana Berzelius jobbar tillsammans med polisen med att lösa fallet, men ju mer de hittar desto mer inser Jana att hon har kopplingar till fallet de utreder.

Mina tankar:
Det här är första boken om åklagaren Jana Berzelius av Emelie Schepp, som blev 2016 års deckarförfattare på deckarfestivalen Crimetime Gotland. Efter att hon fått priset hörde jag en intervju med henne och blev intresserad av hennes böcker. Nu, nästan ett halvår senare, kom jag inte ihåg varför jag ville läsa hennes böcker, bara att jag ville det. Hon hamnade på min boktolva-lista och jag tog tag i den på en gång.

När jag började lyssna kunde jag fortfarande inte förstå varför jag tyckt att böckerna skulle vara speciella, de verkade ju som vilken annan kriminalroman som helst. Men efter ett tag förstod jag, Jana Berzelius har lite fler lager i sin karaktär än man först tror. Det är därför boken är läs/lyssningsvärd och sticker ut. Hon gör för denna boken vad Sebastian Bergman gör för Hjorth och Rosenfeldts kriminalromaner. De är annorlunda och handlar inte som man förväntar sig att de skall göra.

Generellt sett har jag väldigt ont av att läsa om sexuella övergrepp eller övergrepp mot barn. Jag känner bara avsmak och försöker undvika böcker som tar upp det. Det blir för ondskefullt och verkligt. Den här boken är inget undantag, jag tycker just de bitarna av brotten är extra jobbiga att läsa om.

Vissa passager i boken är lite långsammare och mer detaljerade, medans vissa är fulla av action. Schepp lyckas få en ganska bra balans mellan dessa scener.

Bra kriminalroman, med en twist.

Rekommenderas till:

De som vill ha spännande krimläsning

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar