torsdag 26 januari 2017

Högt Spel, Leigh Bardugo



Titel: Högt Spel 
Originaltitel: Six of Crows
Serie: Six of Crows
Författare: Leigh Bardugo
Utgivningsår: 2015
Förlag: Gilla böcker
Sidor/tid: 424
Genre: Äventyr, Fantasy, Ungdom
Språk: Svenska






Handling i korthet:
Sex helt olika personer från Ketterdams slum skall tillsammans försöka inta den ointagliga isfästningen och stjäla något och sen ta sig levande ut igen.

Mina tankar:
Leigh Bardugo har skrivit Grishatriologin som utspelar sig mestadels i landet Ravka. (I ljusets makt, 2012, Stormens öga, 2013, Ur askan, 2014) Högt Spel som är första boken i en duologi, utspelar sig i samma fantasyvärd, fast utanför Ravka gränser. Den här boken är VÄLDIGT hypad. Så många prisar den för hur unik och fantastisk den är. Då är det lätt att gå in i läsningen med höga förväntningar, vilket ibland inte är så bra. Den här gången var ett sådant tillfälle. Jag blev tyvärr lite besviken. Inte för att boken är dålig, för det är den inte. Men varför alla tycker den är bland det bästa de läst, har jag svårt att förstå. 

För mig tog det ett tag att komma in i boken och när de till slut ger sig iväg på sin resa får historien mer fart och binds ihop. För eftersom det är sex personer som är huvudkaraktärer, skall de läras känna och komma samman innan äventyret börjar. Varje karaktär fördjupass och deras historia vävs in i berättelsen på ett bra sätt, men jag fastnade egentligen inte för någon av dem. Mest sympati kände jag för Matthias, men han ville jag inte tycka om eftersom han jobbat som grishafångare. 

Att de gör det omöjliga inbrottet med hjälp av varandras talanger blir en spännande läsning. Allting går naturligtvis inte helt smidigt och man sitter på helspänn under hela tiden. Jag såg att någon i sin recension, jämförde kuppen med den i filmen Ocean 11 fast i en fantasyvärld, och tycker att det var en väldigt träffande jämförelse.

Att ha läst Grishatriologin före man läser denna är inte nödvändigt, men man har en fördel med att veta hur världen ser ut och hur grishor fungerar. Slutet är verkligen bra, vilket syftar till att nästa bok måste läsas.

Jag har egentligen inte så mycket mer att säga om boken. Den var bra, men inte så bra som jag hoppats. Den är snygg, spännande och lite annorlunda.


Rekommenderas till:

De som söker en lite annorlunda fantasyberättelse.
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar