lördag 20 februari 2016

Assassin's Quest, Robin Hobb

Lyssnat på Storytel

Titel: Assassin's Quest 
Originaltitel: Assassin's Quest
Författare: Robin Hobb
Utgivningsår: 1998
Förlag: Harper Voyager
Sidor/Tid: 757/37 H 35 min
Genre: Fantasy
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Fitz har blivit räddad från Regals grepp och börjar den långa och smärtsamma rehabilitering för att komma tillbaka till sig själv. Han kan inte vara kvar vid Buckeep då alla tror att han är död och han ger sig ut för att hämnas, men också för att söka efter sin kung och hjälpa honom.

Mina tankar:
Vi får följa Fitz genom mycket smärta och vemod, han har alltid varit lite gnällig, många gånger med all rätt, men nu har han en hel del trauman att jobba med. Han är inte en sådan karaktär som bara ruskar av sig och sedan fortsätter som inget hade hänt, utan han kämpar med sig själv samtidigt som han försöker komma på vad som är rätt. Jag tror att det är det mänskliga i Fitz som gör att jag fastnar för honom som karaktär, jag lider med honom, gråter med honom och blir irriterad på honom när han fastnar i sin hopplöshet och klagar på det mesta. Men trots allt ger han sig ut på sitt uppdrag som bokens titel antyder och det blir en lång resa för honom.

När jag ändå är inne på boktiteln så har jag funderat lite över namnen på böckerna. (Denna bok heter ju Assasins Quest och föregående böcker är Assassin's Apprentice och Royal Assassin) Jag gillar titlarna och att man ser att de hör ihop... Men... Med tanke på fokuseringen på Assassin (lönnmördare) i titlarna skulle man ju kunna dra slutsatsen att handlingen koncentreras på just själva lönnmördandet, men det är bara en bihandling.

Regal är ju själva boven i dramat och han är ond. Men när allt skall samlas ihop och förklaras är det hans historia som känns minst trovärdig. Han söker makten och gör vad som helst för att få den utan någon som helst tanke på landet eller människorna i det. Men det är ändå något som inte riktigt klickar i de bakomliggande faktorerna till hans maktgalenhet, han verkar mest som en gnällig bortskämd unge som bråkar om den största spaden i sandlådan. Så hans karaktär känns inte trovärdig och jag önskar det hade funnits lite mer substans bakom hans ganska korkade och ologiska handlingar.

Jag är ganska nöjd med avslutningen på den här trilogin, det hela paketerades ihop relativt snyggt och tillfredsställande. Men de två första böckerna är bättre, i den här boken fanns några passager som var ganska långtråkiga och sega, och boken börjar med ett sådant avsnitt. Efter den episka avslutningen på bok två börjar bok tre riktigt tråkigt faktiskt. Det händer ingenting. Sen när boken väl kommer igång och Fitz är på benen igen är hans resa lite väl utdragen för att sedan explodera i sista delen, då det är så mycket information att det är svårt att hänga med.

Karaktärerna och relationerna dem emellan är bland det som jag gillar bäst. De utvecklas även i den här boken och Fitz och Nighteyes (vargen) förhållande är hjärtevärmande och känns unikt. Även Fool och hans vänskap med Fitz är värmande att läsa om. Allt som allt tycker jag att detta var en riktigt bra serie och jag har lärt känna många av karaktärerna så väl, tack vare Hobbs fantastiska berättande, att jag tror de kommer finnas kvar hos mig ett bra tag. Jag blir dessutom sugen på att läsa de andra böcker i den här världen då det finns en del lösa trådar kvar.


Rekommenderas till:
Jag rekommenderar varmt denna serie till de som vill läsa fantastisk Fantasy med underbara karaktärer.

Betyg: 4,5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar