torsdag 24 januari 2019

Övertalning, Jane Austen

Titel: Övertalning
Originaltitel: Persuasion
Serie: -
Författare: Jane Austen
Utgivningsår: 1817 (2014)
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 
Genre: Klassiker
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Monica Einarson

Handling:
Anne Elliot övertalades en gång att bryta sin förlovning med Frederick Wentworth, en sjökapten utan vare sig förmögenhet eller status. Nu möts de igen, åtta år senare.
Jane Austens sista roman hör till de absoluta klassikerna i engelsk­språkig litteratur. Övertalning är briljant satir om fåfänga och högmod, men också en gripande berättelse om kärlek och missade möjligheter.

Mina tankar:
Precis efter jag läst denna bok, kände jag att det nog var en av de bättre Austenböckerna. Kärlekshistorien är utdragen och ångestfylld, något som jag uppskattar. Samtidigt finns ju de där elementen som jag känner igen från de andra böckerna av henne jag läst, skvallrade tanter, fördommar och självcentrerande egenrättfärdiga människor med högtravande språk.
Den var underhållande och lagom kort och en av de bättre av de jag läst. 

Men nu efter någon vecka har jag i stort sett glömt allting. Vad säger det om boken? Jag gillade den, men glömde den så fort jag la ifrån mig den...

Övertalning är fylld av kärlek med motgångar, intriger och 1800-talsengland enligt Austen. Kul läsning, men lättglömd.

Betyg: 4/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar