söndag 13 januari 2019

Nevermoor, Jessica Townsend

Titel: Nevermoor - Morrigan Crowds magiska förbannelse
Originaltitel: Nevermoor - The Trials of Morrigan Crow
Serie: Nevermoor
Författare: Jessica Townsend
Utgivningsår: 2018 (2017)
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 10 timmar 30 minuter
Genre: Barn, fantasy
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Ella Schartner

Handling:
Ett förtrollat äventyr! En helt egen värld av magiskt silverstoft, svävande paraplyer, levande skuggor, drakar och en gigantisk katt. Härlig bok för slukaråldern! Spännande, rolig, fantasifull och alldeles underbar. Morrigan Crow är född med en förbannelse. Alla vet att hon för otur med sig. Hon får skulden för allt dåligt som händer: från hagelstormar till hjärtattacker och misslyckad sylt. Men det värsta med förbannelsen är att hon kommer att dö på sin elfte födelsedag. När Morrigan väntar på sitt dystra öde blir hon räddad i sista stund av den fantastiske Jupiter North. Han för henne till den mystiska staden Nevermoor. Hon tror att allt har löst sig, men det är bara början. Jupiter har valt ut Morrigan som kandidat till Wundersamfundet, Nevermoors mest svåråtkomliga skola. Hon ska tävla mot hundratals andra barn i svåra, farliga prövningar. Alla har en extraordinär talang av något slag. Men Morrigan? Vad är hennes talang? Har hon ens någon?Om hon inte klarar prövningarna blir hon utkastad ur Nevermoor - och då kan hon inte undkomma sitt dödliga öde.

Mina tankar:
Det här är ju en bok som passar för barn, men jag måste säga att den var riktigt spännande. Nu har väldigt många prisat den till skyarna och sagt att det är lite Harry Potter-känla över den, vilket innebär att förväntningarna var riktigt höga.

Jag tycker tyvärr inte att den nådde upp till de förväntningarna. Början var riktigt seg och hela historien drogs ut genom att Morrigan Crow, som är huvudpersonen, inte fick reda på vad som pågick förrän precis i slutet, vilket innebar att inte heller jag som läsare fick det. Jag gillar dock Morrigan som karaktär och även stället hon hamnar på som är lite mystiskt, galet och spännande.

Det som stör mig mest är nog trots allt det där att jag inte riktigt vet vad som händer eller varför det händer, förrän precis i slutet. Jag hade uppskattat lite hintar under tiden så jag iallafall hade kunnat gissa och fundera. Jag känner fortfarande att jag vet alldeles för lite om vad som händer. Att Jupiter som är den som skulle kunna berätta bara försvinner hela tiden än hit och än dit, känns som ett alltför behändigt sätt att slippa förklara någonting. Kommer bok nr. 2 som ljudbok på Storytel, kanske jag fortsätter med serien annars blir det nog inte så.

Nevermoor passar nog bäst till målgruppen den är till för, även om det var lite underhållande för mig med.

Betyg: 3/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

3 kommentarer:

  1. Jag har den här och ser fram emot att läsa den :)

    SvaraRadera
  2. Det är så bra att det finns många fler barnböcker idag. Låter spännande men jag kommer nog inte att läsa den.

    SvaraRadera