tisdag 29 januari 2019

Bra böcker från 1800-talet


Veckans topplista från Johannas Deckarhörna handlar om 1800-talet. Jag har valt att leta fram fem böcker, som skrivits under sagda århundrade, som jag har läst och faktiskt tyckt om. För ärligt talat, alla klassiker som skrivits då passar ju inte en i smaken och det är väldigt sällan jag riktigt fastnar för dem även om det är kul att ha läst dem .

Men här är alltså 5 st. jag gillade.


Stolthet och Fördom av Jane Austen 1813 är en bok som faktiskt var så bra som jag hoppats. Jag älskar den.








Övertalning även denna av Jane Austen 1817 förvånade mig, då det var kort men riktigt läsvärd.








Dr. Jekyll & Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson 1886, hade riktigt otrevliga vibbar. Man kunde riktigt känna hur ondskan tog över. Tyvärr var slutet sisådär, men en riktigt bra bok annars.






Robin Hood skriven av Howard Pyle 1883 blev snabbt en favorit med sin lätta ton och härliga upptåg.







A Study in Scarlet av Sir Arthur Conan Doyle 1887, första boken om Sherlock Holmes, var inte riktigt som jag väntat mig men väldigt läsvärd ändå med sina ikoniska karaktärer.

32 kommentarer:

  1. Övertalning är den enda jag inte läst!

    SvaraRadera
  2. Verkligen klassiker på din lista! "Överraskning" skulle man kanske också läsa?

    SvaraRadera
  3. varierande fin klassikerlista, helt i min smak!

    SvaraRadera
  4. Jane Austen kände jag var given. Hon finns på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också svårt att låta bli henne😊

      Radera
  5. Dr. Jekyll & Mr. Hyde har jag läst, men jag är lite osäker på om det kan ha varit en förkortad version.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte så lång, så det kan ju ha varit fullängd på den du läst.

      Radera
  6. Robin hood vore kul att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är barnsligt förtjust i den så jag rekommenderar den absolut 😀

      Radera
  7. Jane Austen har förstås en given plats på en 1800-talslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon är svår att låta bli att tänka på när det gäller 1800tals-litteratur

      Radera
  8. Läst Stolthet och fördom liksom Dr Jekyll & Mr Hyde. Bra klassiker!

    SvaraRadera
  9. Robin Hood, ja, den hade jag ju också kunnat ta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hittade säker andra som jag missat.

      Radera
  10. De två första står och väntar i min bokhylla. de övriga tre är jag också sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem klassiker jag tycker är läsvärda, så det är bara att sätta igång.

      Radera
  11. Har läst alla på din lista! :)

    SvaraRadera
  12. Flera som jag inte alls tänkte på, men kul att bli påmind! Spännande lista, jag vill läsa allihop.

    SvaraRadera
  13. tänk, så många 1800 - talsböcker det finns! alla kommer en verkligen inte ihåg på en gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de var produktiva även då, de där författarna.

      Radera