måndag 22 januari 2018

Wonder Woman - Warbringer, Leigh Bardugo


Titel: Wonder Woman - Warbringer
Originaltitel: Wonder Woman - Warbringer
Serie: DC Icons #1
Författare: Leigh Bardugo
Utgivningsår: 2017
Förlag: Penguin UK
Sidor/tid: 11 timmar 56 minuter
Genre: Fantasy
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Mozhan Marno

Handling:
She will become a legend but first she is Diana, Princess of the Amazons. And her fight is just beginning . . .

Diana is desperate to prove herself to her warrior sisters. But when the opportunity comes, she throws away her chance at glory and breaks Amazon law to save a mere mortal, Alia Keralis. With this single heroic act, Diana may have just doomed the world. Alia is a Warbringer - a descendant of the infamous Helen of Troy, fated to bring about an age of bloodshed and misery. Diana and Alia will face an army of enemies, mortal and divine, determined to destroy or possess the Warbringer.To save the world, they must stand side by side against the tide of war.

Mina tankar:
Det här är början på en serie där kända ungdomsboksförfattare skriver sin historia om en känd DC comicskaraktär. 2018 kommer Batman, nightwalker av Marie Lu ut och även Catwoman, Soulstealer med Sarah J Maas. Om denna första bok är en indikering om hur serien kommer bli, så vill jag ha och läsa allihop. Trots att jag hade rätt höga förväntningar på den här boken blev jag inte besviken. Leigh Bardugo gjorde ett fenomenalt jobb med att berätta om Diana/Wonder Woman när hon tvingas mogna och stå på egna ben. Hon har växt upp med en känsla av utanförskap och med höga förväntningar på sig, vilket gör att hon känner att hon har mycket att bevisa. Ändå har hon en välvilja och empati och det är lätt att älska henne som karaktär.

När hon och Alia, en "vanlig" människa, träffas blir det humoristiska kultukrockar, både på Dianas hemliga isolerade ö, i New York och i Grekland. Men det blir också kvinnlig vänskap som visar vilken styrka det kan finnas i det. Det är rätt uppfriskande att det handlar om just vänskap och inte romantik, även om det blänker till med lite attraktion här och där, så är det just vänskapen som står i fokus. Vänskapsbanden inkluderar även Theo, Nim och Jason. Det härliga är att i den här grupperingen är det en blandning av väldigt olika individer, med olika härkomst, intressen och utseenden.

Leigh Bardugo skriver på ett sätt som gör allt så levande. Jag känner med karaktärerna och jag skrattar med dem. Just humorn är jag nog mest överraskad av. Jag skrattar faktiskt till högt emellanåt. Med det är även spännande dramatik och fartfylld action. Nutid blandas med grekisk mytologi. Vänskap blandas med svek och jag undrar om detta inte är det bästa Leigh Bardugo skrivit hittils.

Wonder Woman - Warbringer är ett riktigt bra äventyr, berättat på Leigh Bardugos fantastiska sätt. Action, humor och allt man kan önska sig av en bok om en superhjälte. 


Betyg: 4,5/5


Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

4 kommentarer:

  1. Jag såg filmen Wonder Woman förra året på bio och sedan dess vill jag bara ha mer. Jag har denna boken i hyllan med så ja, snart ska den bli läst.

    SvaraRadera
  2. Lite samma gäller mig. Kände inte till så mycket om Wonder Woman förut, men nu är det en favorit.

    SvaraRadera