torsdag 18 januari 2018

Skriet från vildmarken, Jack London

Titel: Skriet från vildmarken
Originaltitel: The Call of the Wild
Serie: -
Författare: Jack London
Utgivningsår: 1903
Förlag: Rabén och Sjögren
Sidor/tid: 3 timmar 43 minuter
Genre: Äventyr, ungdom, klassiker
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Torsten Wahlund

Handling:
Skriet från vildmarken publicerades första gången 1903. Det är en äventyrsroman om den kraftfulla blandrashunden Buck. Han blir bortrövad från ett tryggt liv på en gård, säljs vidare och förs upp till Alaska där den stora guldruschen lockar. Buck får en tuff tillvaro som slädhund, men han blir bara starkare av det hårda livet.

Mina tankar:
Kan jag först börja med att berätta hur chockad jag är över hur mycket jag gillade den här boken. Jag hade en felaktig fördom om att det bara är barn som gillar att följa ett djurs liv, i bokform. Den fördomen är nu brutalt korrigerad, för den här boken nockade mig. 

Jag satte på boken som lite slölyssning under tiden som jag vek tvätt, med tvättmaskin, torktumlare och luftavfuktare som förde oljud. Jag insåg bara efter någon minut att det här ville jag inte slölyssna igenom, och fick helt sonika stänga av för att göra klart jobbet i tvättstugan, hitta en lugn plats i hemmet och sedan sätta mig tillrätta så att jag kunde följa med på Bucks äventyr. Även min nioåriga pojk fastnade, vilket han inte gör så ofta. 

Det finns inget romantiskt skimmer över guldletarna i Alaska utan det blir ganska brutalt i den opålitliga vildmarken, men i samma andetag får vi  en hänförande bild av naturen de reser i.

Det är den stora blandrashunden Buck som är huvudkaraktären. Det är honom vi följer med på äventyr och vi får träffa de människor som använder honom och kallar sig hans ägare. Och vem visste att en hund kunde ha en sådan fascinerande karaktärsutveckling, inte jag... Han går från slö familjehund, till en hårt arbetande och smart slädhund. Han lär sig av allt han är med om och blir något helt annat än det han var från början. 

Det jag kan ställa mig lite frågande till är vissa bitar av Bucks "urminne", ett minne från generationer tillbaka. För mig stör det rytmen i berättelsen och känns mindre trovärdigt än resten av berättelsen.

Skriet från vildmarken är ett äventyr som griper tag om mig som läsare. Brutalt, fängslande och känslomässigt.


Betyg: 4,5/5



Går att köpa på cdon.com (som ljudbok), Adlibris.comBokus.com

6 kommentarer: