onsdag 24 januari 2018

Needful Things, Stephen King

Titel: Needful Things
Originaltitel: Needful Things
Serie: -
Författare: Stephen King
Utgivningsår: 1991
Förlag: Simon & Schuster Audio
Sidor/tid: 25 timmar 11 minuter
Genre: Spänningsroman
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Stephen King

Handling:
There was a new shop in town. Run by a stranger. Needful Things, the sign said. The oddest name. A name that caused some gossip and speculation among the good folks of Castle Rock, Maine, while they waited for opening day.Eleven-year-old Brian Rusk was the first customer and he got just what he wanted, a very rare 1956 Sandy Koufax baseball card. Signed. Cyndi Rose Martin was next. A Lalique vase. A perfect match for her living room decor. Something for everyone. Something you really had to have. And always at a price you could just about afford. The cash price that is. Because there was another price. There always is when your heart's most secret, true desire is for sale . . .

Mina tankar:
Stephen King behöver nog ingen närmare presentation. Han har skrivit massor av böcker och noveller och har även filmatiserats ett flertal gånger. Jag har dragit mig för att läsa hans böcker då jag fått uppfattningen att de innehåller för mycket skräck och obehag för mig. När jag satt och planerade årets boktolva bestämde jag mig ändå för att pröva åtminstone en av hans böcker. Några Stephen King-rekommendationsvideor från Youtube senare bestämde jag mig för denna. Den verkade ha en spännande handling, men mer åt  thrillerhållet än skräckhållet. Dessutom var det flera som verkade tycka att den var bra.

Början av boken var smått genialisk. En stadsbo ber läsaren att sätta sig jämte honom på en trapp och uppdaterar denne om lite skvaller i byn. Denna introduktion gör att jag snabbt får en bra bild över den amerikanska lilla småstaden, hur den är uppbyggd, vad som händer där och även vilka karaktärer som är viktiga. Det sätter en känsla och plattform till resten av boken.

Centralt i historien är den nya affären som öppnar, "Needful Things" och vad befolkning i staden är beredda att göra för att kunna köpa det de vill ha. Historien byggs upp fint i början och det är spännande att gissa vad som kommer att hända. Det berättas ur flera stadsbors perspektiv i takt med att de besöker den nya affären. Ibland är det svårt att skilja dem åt, särskilt i slutet. Det är då hela boken exploderar i ett kaos och ett virrvarr av groteska handlingar. Jag får en bild av en unge som sitter och ritar en fin teckning och när denne nästan är klar, blir frustrerad och frenetiskt kladdar över allt det fina med svart tusch. För mig förstör tyvärr slutet resten av helheten, som var riktigt bra.

Jag skulle dessutom vilja beskriva boken som lite "gubbig", det fokuseras en hel del på könsdelar, sex och kroppsodörer på ett sätt som gör att mina fördomar skriker "grabbjargong". 

Stephen King som inläsare var riktigt bra, han hjälpte till att nyansera historien med sitt sätt att läsa. Tyvärr var det inlagt musikinslag som förmodligen skulle lägga på lite mystik i berättandet, men det misslyckas fatalt och var bara irriterande.

Needful Things är en mörk historia om girighet. Många egensinniga karaktärer i en destruktiv spiral gör att det inte blir en tråkig minut. Stephen King verkar vara en bra berättare tills allt spårar ur. Allt som allt är jag nöjd med boken och kan kanske ge honom en chans till, någon gång.

Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Jag har läst den här och satt och gapade när jag kom till slut :) Men jag är ganska van vid hans underliga slut så jag uppskattar ändå boken :) Måste nog testa lyssna på den så jag får höra honom läsa den! Det hade jag nog verkligen tyckt om.

    SvaraRadera