söndag 24 januari 2016

The Wrath & The Dawn, Renée Ahdieh



Titel: The Wrath & The Dawn
Originaltitel: The Wrath & The Dawn
Författare: Renée Ahdieh
Utgivningsår: 2015
Förlag: Penguin group
Sidor: 395
Genre: YA,  
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Khalid är kungen som tar en ny fru varje dag för att sedan avrätta henne morgonen efter. Shahrzad väljer frivilligt att gifta sig med kungen, med en plan att, inte bara att överleva, utan också att hämnas mordet på sin bästa vän. Men allting blir inte riktigt som det är tänkt.

Mina tankar:
Den här historien är inspirerad av "Tusen och en natt". En mellanösternhistoria där en kung tar en ny fru varje dag och avrättar henne nästa morgon och där huvudpersonen Shazi, frivilligt väljer att gifta sig med denne kung. Hon klarar att överleva första morgonen med hjälp av en oavslutad historia. Vilket är precis som i " Tusen och en natt" om jag förstått rätt. För mig som aldrig läst denna klassiker, låter denna grundhistoria väldigt lockande, och i början byggs spänningen upp. Vem är kungen? Varför i all världen dödas hans fruar varje morgon? Hur skall Shahrzad göra för att överleva denna dödsdom?

Det blir en intensitet när Khalid och Shahrzad väl träffas på bröllopsnatten... och här får jag lite problem. Jag kan inte riktigt förstå varför han inte avrättar denna hustru också, när han avrättat så många redan. Jag förstår inte riktigt vad som särskiljer henne från mängden. Kan han bli så fängslad av hennes berättande bara, eller är det något mer? Historierna i historien är okej, men inte mer. Men jag förlåter det, och läser vidare.

Jag gillar Shazis och hennes kamp inom sig, när hon kämpar med varför hon kom till palatset och vad som händer med henne när hon faktiskt lär känna personerna där. Jag gillar hennes passion, rättframhet och styrka.
Kungen Khalid är också lite spännande av precis motsatt anledning, då han är väldigt sluten, tillbakadragen och mystisk, man lär inte riktigt känna honom. Jag hoppas få lära mig mer om honom, i andra boken "The Rose and The Dagger" som skall komma ut i maj om jag hittat rätt uppgifter. Miljöerna är underbara och beskrivs så väl. Det känns som man är där med de vackra kläderna, vapnen, smyckena och dofterna. Ibland kan orden vara lite svåra att veta vad de betyder, då de inte (vad jag vet) är engelska, men som tur är finns en ordlista i slutet av boken som förklarar dessa.

Trots vissa brister gillar jag denna boken. För mig är den annorlunda i och med sagomiljön från mellanöstern. Jag måste också erkänna att jag gillar att läsa om fiktiva "svåra" kärleksrelationer. Man kan tycka vad man vill om kärlekstrianglar, men ibland känns det helt okej, och denna historia har precis som så många andra ungdomsböcker, en sådan. Den har inte direkt någon huvudplats i berättelsen men finns ändå där. Den tredje parten i triangeln är Tariq, som är en gammal vän till familjen och han vill inte att Shazi skall dödas av kungen vilket innebär att han tar en del beslut som för intrigen framåt.

Det finns också vissa magiska aspekter som mest hintas om i boken. Det verkar troligt att dessa kommer att utvecklas mer i nästa bok. Jag gillar den här boken och blev underhållen från början till slut. Dessutom blir jag lite intresserad av att undersöka klassikern som ligger till grund för denna bok.

Rekommenderas till:
De som gillar krånglig kärlek i stil med "Tusen och en natt."

Betyg: 4,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

1 kommentar:

  1. Intressant. Tycker alltid det är spännande med böcker som är byggda på klassiker :)

    SvaraRadera