söndag 10 januari 2016

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, Benjamin Alire Saenz



Titel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe ("Livets outgrundliga mysterier" på svenska)
Originaltitel: Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe
Författare: Benjamin Alire Saenz
Utgivningsår: 2012
Förlag: Simon & Schuster
Sidor: 359
Genre: YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Aristotle är en pojke i tonåren som känner sig vilse. Han är inbunden, funderar en hel del och har inga vänner. En dag träffar han Dante, han är Aristoteles motsats, förutom att han inte heller har några vänner. De lär känna varandra och går igenom tonårens förvirring tillsammans.

Mina tankar:
Den här boken blev jag rekommenderad av en säljare i en bokhandel. Den är otroligt vacker och jag drogs till omslaget. (Det svenska omslaget är inte alls lika fint) Eftersom jag mest, av någon anledning, läser böcker med kvinnliga (tonåriga) huvudpersoner, var denna lite lockande då huvudpersonen är en (fortfarande tonåring men...) kille. Den bryter mönstret lite, för mig.

Boken är melankolisk och lite filosofisk. Huvudpersonen, Ari, mår ganska dåligt och är ganska vilsen i tillvaron, precis som vilken tonåring som helst. Och jag måste säga att jag har ganska svårt för att läsa om folk som mår dåligt, flertalet är de böcker som jag inte orkat igenom för att huvudpersonen är för ångestladdad. Jag läser för att fly verkligheten inte för att gräva djupare i den, vill jag må dåligt kan jag bara sätta på nyheterna. Sååå... Jag funderade ett tag på om jag skulle fortsätta läsa eller inte, men boken tog sig efter ett tag och karaktärerna engagerade mig. Jag fällde till och med en tår eller två. Men riktigt min typ av bok är det inte. Den är för allvarlig och för... verklig.

Ari och Dante är relativt sympatiska personer och dialogerna dem emellan är ganska roliga. Även Aris konversationer med sina föräldrar är lite dråpliga ibland. Man förstår hur mycket de tycker om varandra i familjen, trots att de gått igenom en hel del som är svårbearbetat. Aris pappa var med i kriget i Vietnam vilket gör att han har lite demoner att jobba med och Ari har dessutom en storebror som det inte talas om alls då han sitter i fängelse. Just det med storebrodern som ingen låtsas om, har Ari väldigt svårt för och hans funderingar över detta följer genom hela boken.

Boken har ett ganska lugnt tempo och är lite depressivt småtrevlig, men utsidan är trevligare än innehållet, för min del.

Rekommenderas till:
De som gillar att läsa om tonåringar som är förvirrade och utforskar vem de är.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar