måndag 18 januari 2016

Not if I see you first, Eric Lindstrom

Lyssnat på Storytel


Titel: Not if I see you first
Originaltitel: Not if I see you first
Författare: Eric Lindstrom
Utgivningsår: 2015
Förlag: HarperCollins Publishers
Sidor: 
Genre: YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Parker Grant är en tonårig tjej som blivit blind i en olycka. Hon har satt upp vissa regler som de runt omkring henne måste följa. Hon vill inte bli behandlad annorlunda, inte bli förd bakom ljuset och hon ger inga andra chanser.

Mina tankar:
Jag såg den här boken på instagram för ett tag sedan, med någon positiv kommentar till, men glömde snart av den. När den sedan dök upp på Storytel, påmindes jag och tänkte att jag kunde ge den en chans. Den är inte särskilt lång och verkade inte vara så tung läsning, utan något jag kunde ta till mig lite snabbt.

Det är en gullig liten berättelse om Parker som är blind och otroligt envis. Hon har förlorat mer än de flesta och kämpar på bäst hon kan, med sin nya livsituation och gymnasiet och kompisar. Emellanåt är det fullständigt hjärtskärande och jag är glad över att jag är ensam hemma, då historien trycker på mina känslomässiga knappar, så både tårar och snoret flödar. Andra stunder kan jag inte låta bli att skratta lite för mig själv, då det ibland blir ganska dråpliga situationer. Jag lever mig in i Parkers mörka värld och hissnar när hon ger sig ut och springer ensam, på kända vägar, men ändå.

Lyssningen går alldeles för snabbt och jag kan inte pausa utan lyssnar uppmärksamt samtidigt som jag gör "måstesaker". Boken är ju inte direkt spännande med svärdsfighter, krig eller något annat så dramatiskt, men ändå är det en speciell känsla som gör att jag måste hålla mig kvar och veta vad som händer.

Persongalleriet är underbart och trots att man inte får reda på hur personerna ser ut, eftersom Parker inte ser dem, får man ändå en klar bild av hur de är, vilket är viktigare. Det känns faktiskt som jag börjar känna dem. Jag hade gärna sett att boken var längre för jag var definitivt inte klar med den här boken när den slutade, jag ville ha mer, veta mer. Vad hände sen? Det blir alldeles för tomt när boken tar slut.

Boken påminner lite om Aristoteles och Dante Discover the Secrets of TheUniverse och Var är Audrey?  men denna var bättre. Gripande och väldigt läsvärd.

Rekommenderas till:
De som vill ha en trygg läsning om en stark tjej i gymnasiet som går igenom en hel del.

Betyg: 4

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar