tisdag 14 juli 2015

These broken stars, Amie Kaufman & Meagan Spooner



Originaltitel: These broken stars
Författare: Amie Kaufman & Meagan Spooner
Utgivningsår: 2013
Förlag: Hyperion
Sidor: 374
Genre: sci fi, YA
Språk: Engelska

Handling i korthet:
Tänk dig filmen Titanic, och tänk sedan att Leonardo DiCaprio och Kate Winslet klarar sig på en obebodd ö. Tänk nu att det händer med ett rymdskepp mitt ute i rymden och att det unga paret klarar sig till en planet någonstans i universum, då har du grunden för denna bok. 
Lilac är en överklassflicka, rikast i hela universum och Tarver är en vanlig enkel soldat. De råkar vara på samma stora rymdskepp ihop med ca 50 000 andra, mitt i cyberspace, när något börjar gå fel. De två hamnar ensamma i samma "livbåt/skepp" och överlever kraschen på en planet i närheten.

Mina tankar:
Jag hade inte läst på baksidan av boken innan jag började med denna bok. Framsidan var snygg och lockande och jag var helt övertygad om att det var en bok om en relation mellan människa och utomjording. Det tog ett tag innan jag förstod hur fel jag hade. Mitt eget missförstånd förstörde nog lite av boken för mig. 
Jag tyckte det var segt i början, men sedan växte den och jag tror nog att jag tyckte den var riktigt bra tillslut. Mellan kapitlen finns det uttdrag ur ett förhör som jag hade svårt att förstå till en början, men uppskattade mer och mer ju mer jag förstod sammanhangen mellan dem och själva historien. Slutet i boken var ett sådant bra avslut att jag känner mig nöjd, så det är inte säkert att jag kommer att läsa fortsättningen "this shattered world". Vi får se...

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.com, AdLibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar