lördag 11 april 2015

Tordyveln flyger i skymningen, Maria Gripe

Den här boken läste jag när jag var liten, men jag kommer inte ihåg vad den handlade om, jag kommer bara ihåg att den var bra. Så nu läste jag den igen, dels av nyfikenhet och dels för att se om jag kan rekommendera mina barn att läsa den.

Tre barn, Annika, Jonas och David, skall ta hand om en gammal tants blommor på en gård i Småland. De upptäcker mystiska saker som händer där och skumma typer som smyger omkring. De hittar även gamla brev från 1700-talet och en gammal historia vävs ihop med "nutid" till en spännande berättelse.

Jag gillar denna boken, den fångar mig. Den är lite mystisk och man får inte riktigt reda på allt, men ändå tappad inte den röda tråden genom boken. Den är spännande och lättläst och jag får lite "mästerdetektiven Blomkvist"-känsla. Jag gillar huvudpersonerna och prästen Lindroth ger boken en skön mysfaktor. Annika funderar mycket på kvinnans roll under 1700-talet, jag vet inte riktigt hur gamla barnen är, men de känns ganska unga. Men Annikas funderingar känns ganska vuxna, även om de är legitima. Jag kommer definitivt rekommendera den här till mina barn. Bra, spännande barnbok!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar