tisdag 25 juni 2024

Tisdagstrion V. 26: Böcker med titlar som börjar på P

Det är redan sista veckan i Juni och jag har verkligen inte hunnit med. Varför går tiden så fort så här års? Men trots tidsbristen tänker jag försöka knåpa ihop en tisdagstrio (Ugglan & Bokens) denna vecka. 

Temat för dagen är: Böcker med titlar som börjar på P

Jag smalnar ner det lite till och då blir det dessa böcker alla om kärlek och alla börjar de med Ps.

Ps. Jag gillar dig fortfarande, Jenny Han
En bok om ungdomskärlek och drama. Detta är andra boken i en trilogi som syntes överallt ett tag och som finns som tv-serie på Netflix också. Jag tror aldrig jag läste tredje boken, eller så gjorde jag det innan bokbloggen och då är det kanske inte så konstigt att jag inte kommer ihåg så mycket.

Lara Jean hade inte planerat att falla för Peter. De var ju aldrig ens ett par på riktigt, eller? Men när allting ser ut att ordna sig mellan dem händer något annat: ett filmklipp som fångat Lara Jeans allra mest privata ögonblick sprids som en löpeld över skolan. Samtidigt dyker en gammal bekantskap upp i hennes liv igen och komplicerar allting ytterligare.

I andra boken om Lara Jean och hennes systrar utsätts Lara Jean för slut-shaming, och hon inser hur svårt det kan vara att släppa taget om saker. Det är tur att hon har sina systrar. Song-tjejer håller ihop för alltid.

Ps. Jag älskar dig, Cecilia Ahern
Jag såg filmen först och det är en av mina favoritfilmer någonsin. En bra film att återkomma till om man behöver gråta en skvätt. Sedan fick jag reda på att filmen baserades på en bok och givetvis ville jag läsa den. Det lustiga är att jag inte kom igenom boken. Jag minns inte riktigt vad det var som gjorde att jag fick DNFa (Did not Finish) den, tråkigt men sant. Men filmen är fortfarande lika bra. 

Holly och Gerry har ett perfekt liv tillsammans. De är lyckligt gifta och bor i Dublin, nära släkt och vänner. Vardagen flyter på i full fart och världen ligger öppen. Tror de. Så händer det ofattbara. Ett par månader före Hollys trettioårsdag dör Gerry efter en kort tids sjukdom. Hon förlorar sin bästa vän, mannen hon älskar. För evigt. Han kan aldrig komma tillbaka. Men ändå gör han det... Ett par månader efter Gerrys död dyker hans sista gåva till Holly upp: Listan. I tio brev, ett för var och en av årets återstående månader, lotsar han Holly genom sorgen och visar henne hur livet trots allt rymmer både tårar och skratt. En hjärtevarm berättelse om att hålla fast, våga släppa taget och lära sig älska igen.

Ps. I like you, Kasie West
(På svenska heter den Sånger från hjärtat)
Ytterligare en ungdomsbok och denna är riktigt gullig på ett ganska präktigt amerikanskt sätt. Men jag gillade den, jag har gillat de flesta av Kasie West böcker. De handlar om ungdomskärlek enligt en viss ram. Säkert och präktigt och gulligt.

På en kemilektion drömmer sig Lily bort och klottrar ett av sina favoritlåtcitat på bänken. Nästa dag upptäcker hon att någon har skrivit dit nästa rad i låten och dessutom lagt till ett meddelande. Vem kan det vara? 

Snart börjar Lily och denna någon skriva långa brev till varandra. De delar med sig av hemligheter, rekommenderar band och öppnar sig allt mer för varandra. Lily inser att hon börjar falla för sin brevvän. Men vem är han, egentligen? Hon har sina misstankar och försöker få dem bekräftade samtidigt som hon jonglerar skola, vänner och sin knäppa familj. Men det visar sig att ingenting är som hon tror ...

12 kommentarer:

  1. Kul att alla böckerna börjar på Ps.

    SvaraRadera
  2. Nya titlar för mig! Tack för tips
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  3. P.S, filmen gillade jag.... en av dem

    SvaraRadera
  4. Vilken elegant trio med PS i titeln!

    SvaraRadera
  5. Känner till böckerna, men har inte läst dem.

    SvaraRadera
  6. Kul att du fick till tre PS-titlar! En av dem står på min hylla.

    SvaraRadera
  7. Snygg trio! Jag har läst den första i Jenny Hans serie. Och sett filmatiseringen.

    SvaraRadera
  8. Kul med tre P.S-titlar. Har läst de två första.

    SvaraRadera
  9. Kul att du till och med hade hittat PS-böcker!

    SvaraRadera
  10. Ps. Jag älskar dig har jag läat och sett. Jag gillar nog både bok och film, men de är ju inte alls lika, väldigt mycket är ändrat.

    SvaraRadera
  11. Ps. Jag älskar dig älskar jag som film! Men boken tyckte jag inte alls om.

    SvaraRadera