tisdag 18 juni 2024

Tisdagstrion - V. 25: Något mjukt

I Ugglan & Bokens tisdagstrio denna veckan skall vi lista tre böcker med: Något mjukt i titel, handling eller på omslag

Milne A.A Winnie-the-Pooh
Vad kan vara mjukare än Nalle Puh och hans vänner? För några år sedan läste jag Nalle Puh, originalböckerna av Milne, på engelska. De var en väldigt trevlig upplevelse och rekommenderas. 
 



Adler-Olsen Jussi Fasanjägarna (Avdelning Q #2)
Andra boken om avdelning Q. Berättelsen är inte mjuk utan ganska hård och brutal, Men jag tänker mig att fasaner är ganska mjuka. När jag var lite bodde vi nära natur där det fanns mycket fasaner. Många gånger har jag fått bevittna dessa på nära håll då honorna ligger och trycker tills man kommer riktigt nära och då flaxar de upp och låter. Pulsen går upp rätt snabbt då man är helt oförberedd på detta.
Boken var bra och jag rekommenderar hela serien, som numera är avslutad.

Carl Mørck på Avelning Q, polisens cold case-avdelning, får en ny mapp på sitt bord: år 1987 hittas ett syskonpar brutalt mördade i en sommarstuga. Polisens utredning pekar på att mördaren finns bland en grupp unga internatskolelever, som kommer från några av de rikaste familjerna i Danmark. Men bevisen är inte starka nog och utredningen läggs på is. Flera år senare erkänner en av de misstänkta att han låg bakom morden. Därmed anses brottet vara uppklarat. Men när Carl börjar gräva i materialet upptäcker han att något är galet.Tillsammans med sin assistent Assad börjar Carl utreda kopplingen mellan den hemlösa Kimmie och tre av landets mäktigaste män. De letar desperat efter Kimmie eftersom hon har information som kan krossa dem. Kommer de att hitta henne? Och vill de verkligen det?


Jónasson Ragnar Snöblind (Det mörka Island #1) 
När jag tänker på snö, så tänker jag att den är mjuk även om den kanske inte alltid är det. Den här boken utspelar sig på norra Island under vintern och det blir lite klaustrofobiskt när vägarna snöar igen. Jag har hittills läst fyra böcker av Jónasson och de är enkla att konsumera och jag gillar att de utspelar sig på Island.

I en isolerad fiskeby på norra Island, en ödslig trakt där ingen låser sina dörrar, upptäcks en ung kvinna halvnaken i snön, blödande och medvetslös. Samtidigt har en äldre, uppburen författare fallit till sin död.

Ari Thór - nybliven polis på sin första postering, långt från flickvännen i Reykjavik - dras rakt in i hjärtat av det lilla samhället. Ett samhälle där det blir allt mer uppenbart att det inte går att lita på en enda människa. Där hemligheter och lögner har blivit ett sätt att leva.  

7 kommentarer:

  1. Nalle Puh är ju en härlig klassiker.

    SvaraRadera
  2. Nalle Puh borde jag ha tänkt på, men det gjorde jag inte. Adler-O brukar jag gilla men just denna har jag inte läst - han skriver mycket.

    SvaraRadera
  3. Nalle Puh och Fasanjägarna har jag läst.

    SvaraRadera
  4. Blir sugen på att läsa Nalle Puh nu som vuxen
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  5. Nalle Puh! Gillar verkligen! :-)

    SvaraRadera