tisdag 26 mars 2024

Tisdagstrion v.13 - Klassiker av kvinnliga författare

Nu var det några veckor sedan jag gjorde Tisdagstrion. Men idag är det dags igen. 

Det är vecka 13 och Ugglan & Boken har lagt upp temat för dagen: Klassiker av kvinnliga författare som jag läst eller vill läsa

Jag väljer att ta tre av böcker som står i hyllan här hemma och väntar på att få bli lästa.

Jane Austen Mansfield Park
Den här boken har jag försökt ge mig på en gång, men då var jag inte mogen för det. Jag vill ha läst alla Austens böcker och har denna och Northhanger Abbey kvar. Snart så..

I ett försök att undslippa en framtid i fattigdomens onda klor skickas den tioåriga flickan Fanny Price i väg för att bo med sin förmögna morbror Sir Thomas, moster Lady Bertram och deras fyra barn på godset Mansfield Park. Omgivningen, inte minst fosterfamiljen själv, påtalar ständigt Fannys lägre börd och behandlar henne därefter, alla utom ett av barnen, hennes kusin Edmund. En stark vänskap växer fram mellan de två, ett beständigt band som över tid ska utvecklas till något mer.

Det galanta syskonparet Henry och Mary Crawford besöker Mansfield Park. Ett skådespel sätts upp för underhållningens skull och charader ska komma att utspela sig på mer än ett sätt. Med dolda och oärliga motiv förför den världsvana Henry den ännu unga, osäkra Fanny. Ska hon välja berusningens Henry eller trygghetens Edmund?

Charlotte Brontë - Villette 
Villette köpte jag på en bokrea för flera år sedan. Jag vill läsa den, men väljer ofta bort klassiker för att de är lite tyngre att ta sig igenom. Men en dag kommer jag tvinga mig till denna också, den står ju i hyllan och väntar.

Efter en familjekatastrof måste föräldralösa Lucy Snowe ta sig fram bäst hon kan, i ett 1800-talets London, utan annat skyddsnät än den sista lönen från ett arbete som sällskapsdam åt en äldre kvinna som nu avlidit.

Slumpen tar Lucy ombord på en båt till kontinenten och till Villette, där hon lyckas få anställning som lärarinna i engelska på en flickskola. Ständigt övervakas hon av skolans intriganta förestånderska. Som protestant betraktas hon med misstänksamhet i den strängt katolska kultur som präglar platsen. Ändå är det här Lucy söker ett hem åt ett känsligt men tåligt hjärta - fostrat av besvikelser, den ena hårdare än den andra. Med åren ska miss Snowe komma att se allt klarare på människolivet; på lidandet och lyckan; på rådande världssyner som religion och inte minst kön.

Agatha Christie - Konstiga Huset 
Agatha Christies böcker är däremot inte tunga att läsa utan ganska roliga, så att jag har böcker i bokhyllan av henne som jag inte läst är ju ganska kontigt.

Det var en man som gick på en konstig väg.

Han fann en konstig slant på en konstig åkerteg. 

Han köpte sig en konstig katt som tog en konstig mus. 

Sen bodde de tillsammans i ett konstigt hus.

Tre Gavlar heter det konstiga huset i en av Londons mest fashionabla områden. Där bor tre generationer av familjen Leonides tillsammans i bästa sämja.

Men när familjens överhuvud, den ofantligt rike Aristide Leonides, dör under mystiska omständigheter förändras allt. Det står plötsligt klart att någon i familjen är en mördare, och misstankarna riktas omedelbart mot Aristides 50 år yngre änka. 

Men vem är egentligen skyldig, och varför har detta mord begåtts? 

8 kommentarer:

  1. Jag har läst mängder av Agatha Christie, men Konstiga huset har jag nog missat.

    SvaraRadera
  2. Villette och Konstiga huset har jag läst, förmodligen Mansfield Park också, men där är jag osäker. Fin trio i vilket fall.

    SvaraRadera
  3. fin trip, tyckte om Villette av Charlotte Brontë

    SvaraRadera
  4. hittade filmen dvd Mansfield Park (1814) av Jane Austen för 10 kr!

    SvaraRadera
  5. Mansfield Park har jag läst. Vilette har jag med i min trio som vill-läsa och jaghar läst andra böcker av Agatha Christie.

    SvaraRadera
  6. Vill läsa alla dina! Har läst annat av författarna som jag gillat / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  7. Känner till alla tre men har inte läst dem.

    SvaraRadera
  8. Villette vill jag läsa nån dag! De andra två har jag läst och gillat.

    SvaraRadera