torsdag 28 mars 2024

DNF-böcker Januari - Mars 2024

Under året tre första månader blev det tre böcker som jag inte kom igenom.

Beast and Beauty: Dangerous Tales, Soman Chainani
I Januari provade jag på den här boken under utmaningen: Länge i ljudbokshyllan. Boken verkade vara helt i min stil. Sagor som gjorts om till nya. Men jag kom bara igenom två, tre sagor innan jag gav upp. Det var inte vad jag var sugen på att lyssna på just då och jag tänkte att jag får ge den en chans en annan gång. Men ju mer tiden går desto mindre troligt kommer det att vara att jag tar upp denna igen.
 

You think you know these stories, don’t you?

You are wrong.

You don’t know them at all.

Twelve tales, twelve dangerous tales of mystery, magic, and rebellious hearts. Each twists like a spindle to reveal truths full of warning and triumph, truths that capture hearts long kept tame and set them free, truths that explore life . . . and death.

A prince has a surprising awakening . . .                           

A beauty fights like a beast . . .

A boy refuses to become prey . . .

A path to happiness is lost. . . . then found again.

Furiously Happy, Jenny Lawson
Under utmaningen: Utmana mig själv, försökte jag på den här boken då det är en Biografi. Den genren läser jag i stort sett aldrig och Furiously Happy var nog inte rätt ställe att börja heller. Jag blev snabbt trött på den ironiska glättiga tonen och la ner den.

In Furiously Happy, a humor memoir tinged with just enough tragedy and pathos to make it worthwhile, Jenny Lawson examines her own experience with severe depression and a host of other conditions, and explains how it has led her to live life to the fullest:

"I've often thought that people with severe depression have developed such a well for experiencing extreme emotion that they might be able to experience extreme joy in a way that 'normal people' also might never understand. And that's what Furiously Happy is all about."

Jenny's readings are standing room only, with fans lining up to have Jenny sign their bottles of Xanax or Prozac as often as they are to have her sign their books. Furiously Happy appeals to Jenny's core fan base but also transcends it. There are so many people out there struggling with depression and mental illness, either themselves or someone in their family--and in Furiously Happy they will find a member of their tribe offering up an uplifting message (via a taxidermied roadkill raccoon). Let's Pretend This Never Happened ostensibly was about embracing your own weirdness, but deep down it was about family. Furiously Happy is about depression and mental illness, but deep down it's about joy--and who doesn't want a bit more of that?

Bridget Jones dagbok, Helen Fielding
Det här är också en utmaningsbok under titeln: Länge i Ljudbokshyllan. Jag har i många år tänkt att jag skulle läsa denna boken. Jag gillade ju filmen då den kom ut. Men ärligt talat är jag inte säker på att jag skulle gilla filmen idag, eller gillade jag den bara för skådespelarnas skull?
Boken känns lite som ett tidsdokument över nittiotalet. Jag hoppas vi har kommit längre, men det känns inte troligt. Jag klarar inte av att lyssna på hur Bridget kämpar för att nå upp till ett galet ideal för att locka manliga blickar. Jag blir förbannad över chefens sexuella flörtande och Bridgets trånande efter en uppenbart toxiskt relation. Det blev inte det där roligt galna läsningen som jag hoppades, det blev bara tragiskt och jag orkade inte igenom hela.

32 år gammal och fortfarande singel, bestämmer sig den kedjerökande, ständigt bantande och karlfixerade Bridget för att återta kontrollen över sitt liv - hon börjar skriva dagbok. Resultatet blir en provokativ hyllning till allt som gör livet värt att leva: sex, mat och karlar. Och så det här med karlarna? Det varje kvinna djupt inom sig vet är att hon aldrig vet sitt eget bästa när det gäller män. Bridget har gått i fällan många gånger, men nu MÅSTE hon bara hitta den rätte, innan det är dags för pensionen. Bridgets snygge, något sliskige, men ändå attraktive chef visar sig plötsligt intresserad och Bridget vädrar morgonluft. Samtidigt slänger tråkmånsen Mr Darcy trånande blickar efter henne. Bridget Jones dagbok blev ett fenomen som lästes och älskades av kvinnor världen över. Den roliga, rebelliska antihjältinnan som alla kan känna igen sig i. Väger för mycket, dricker för mycket, ÄR för mycket. Men samtidigt osäker och sårbar.

2 kommentarer: