tisdag 7 mars 2023

Rött Stoft, Ann Cleeves

Titel
: Rött stoft
Serie: Shetland #3
Författare: Ann Cleeves
Utgivningsår: 2009
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 12 timmar 38 minuter
Genre: Deckare
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Katarina Ewerlöf

Handling:
När en ung arkeolog vid utgrävningar på Whalsey, en av de mindre Shetlandsöarna, hittar kvarlevor av en människa, blir öborna förbryllade. Är skallen ett fornfynd eller något av senare datum? Kort därefter skjuts en äldre kvinna till döds i en mystisk olycka. Polisen Jimmy Perez kallas till platsen av kvinnans sonson, Sandy Wilson, som också är kollega till Perez. Det ödsliga landskapet och det vidsträckta havet har frambringat ett obändigt och hemlighetsfullt folk. Mima Wilson hade varit en enstöring, hon hade sin mark, sin stolthet och sin familj. Men varför reagerade hon så märkligt på det arkeologiska fyndet?  När Perez inleder sin undersökning bland lokalbefolkningen finner han två släkter som sedan generationer legat i fejd med varandra och vars avund, snikenhet och förbittring delat samhället i två läger. Han känner sig ensam och osäker, omgiven av främmande människor, långt hemifrån. När den tidiga våren sveper in ön i en klaustrofobisk dimma inträffar ytterligare ett dödsfall. Jimmy Perez inser att gamla hemligheter måste fram i ljuset om en mördare ska kunna hindras att slå till igen

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag måste säga att efter ha läst tre böcker i denna serien så tycker jag att kvaliteten är väldigt jämn. Den här boken var minst lika bra som de två första. Det är också detta fallet som är det första i tv-serien Shetland och även om jag tycker tv-serien är bra är boken så mycket bättre och ger så mycket mer.

Jag älskar att befinna mig på Shetlandsöarna även om det är hemska brott som skall lösas. Jag gillar att författaren inte gottar ner sig i hemska detaljer utan det fokuseras på att lösas brotten så att det i slutändan blir en ganska trevlig läsning ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar