torsdag 23 mars 2023

Fem tips på böcker - rent allmänt


Under den här rubriken kommer det hädanefter ibland att dyka upp tips på böcker inom ett visst tema. Något som gjort att jag reagerat på boken och placerat den i en viss "box". Oftast kommer det vara böcker jag tycker om, men ibland även böcker som kanske inte föll mig i smaken och då kommer jag att vara tydlig med det.

Denna gången kommer det vara fem tips rent allmänt där alla också finns på svenska. För en tid sedan ville en bekant till familjen, en ungdom, ha tips på böcker att läsa. Detta är fem av alla de böcker jag tipsade om då. Det här är alltså i stort sett några av de böcker jag tycker alla borde ha läst.

Hungerspelen av Suzanne Collins
Detta är en dystopi för unga vuxna och en av mina absoluta favoriter som jag tycker alla borde ha läst. Denna har jag läst flera gånger. Dels för att det är en bra trilogi som är mycket spännande. Jag gillar när det handlar om en tjej som måste försöka vara stark för att överleva. Är det då också ute i natur eller på landet som det är här är det ett plus. Dels finns det också en hel del att diskutera och fundera över om man nu gillar det.

Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem! Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen..

Genom dina ögon av Stephanie Meyer 
En till bok för unga vuxna en science fiction om människor som försöker överleva när utomjordingar försöker ta över jorden. Boken är otroligt spännande, med en intressant twist på utomjordingarna. Här finns också en kärlekstriangel som är lite annorlunda. Också denna boken har jag läst flera gånger. Det finns en film baserad på boken också, men den gillade jag inte.

Jorden har invaderats av en ras som tar över människornas sinnen medan de lämnar kroppen intakt och större delen av mänskligheten har dukat under. Men Melanie Stryder vägrar att tyna bort.

Vandraren, en av de invaderande Själarna som har tilldelats Melanies kropp, har hela tiden varit medveten om hur plågsamt det skulle vara att ta över en människas kropp: de överväldigande känslorna, de allt för tydliga minnena. Men det finns en svårighet som Vandraren inte har väntat sig att den tidigare ägaren av kroppen vägrar att ge sig av och överlämna kroppen till henne.
Melanie fyller Vandrarens sinne med bilder av Jared, mannen hon älskar och som hittills lyckats hålla sig gömd. Det är omöjligt för Vandraren att skilja på sina och Melanies känslor och snart åtrår hon en man hon aldrig mött. Hotet från de andra Själarna gör Vandraren och Melanie till ovilliga allierade och tillsammans ger de sig av för att finna mannen som de båda älskar.

Anne på Grönkulla av L M Montgomery
En klassiker av en anledning är denna underbart gulliga berättelse om den föräldralösa rödhåriga flickan Anne. Hon är otroligt dramatisk och pratar mycket och ordrikt. Titta för allt i världen inte på den nya serien om Anne, den förstör henne. Om man skall titta på serien om henne får man ta den äldre, den speglar boken bättre.

När elvaåriga Anne kommer till Grönkulla vill hennes fosterföräldrar först skicka tillbaka henne. Inte nog med att hon pratar för mycket och gärna drömmer sig bort hon är ju inte alls den pojke de egentligen skulle ha för att hjälpa till på gården! Det blir inte heller bättre när Anne färgar sitt vackra röda hår grönt, eller när hon råkar bjuda sin vän Diana på vinbärsvin i stället för hallonsaft. Men trots alla missförstånd och misstag vinner den egensinniga och charmiga Anne snart omgivningens hjärtan. Och för henne själv blir livet mycket mer än hon någonsin kunnat drömma om.

Trollvinter av Tove Jansson 
När jag var liten och min mamma läste Muminböcker för oss (naturligtvis med finsk brytning) förstod jag inte alls tjusningen med dem. Tove Jansson kanske inte är för alla, men nu, som vuxen, är denna en av mina absoluta favoriter. Det är trygghetsläsning när den är som bäst. Jag älskar Toves sätt att uttrycka och formulera sig och hon har fantastiska karaktärer som är roliga att lära känna. Boken finns att lyssna på om man vill höra Toves underbara inläsning på Spotify. 

Det är vinter i Mumindalen. Allt är tyst och stilla, för Mumintrollen sover vinterdvala mellan november och april. Men plötsligt händer något oväntat: En kall dag i januari vaknar Mumintrollet, och kan inte somna om. Först känner Mumintrollet sig rädd och ensam i det sovande huset, men småningom upptäcker han en ny och kall vintervärld full av förunderliga varelser

Tidens länkar, Octavia E. Butler - Sci-fi, historisk, vuxen
Förvillas inte av att omslaget är riktigt tråkigt, det speglar inte boken. Boken handlar om en amerikansk färgad kvinna i relativt modern tid som kastas tillbaka i tiden. Hon hamnar på ett plantage med slavar som inte blir väl behandlade. Man får uppleva vilket bemötande hon får och hennes tankar när åker fram och tillbaka i tiden. Det är en otroligt spännande bok, men också intressant och upplysande vilket kanske låter tråkigt, men det är det absolut inte.

Tidens länkar (org. Kindred) handlar om Dana, en ung afrikanamerikansk författare, som plötsligt finner sig själv förflyttas mellan sitt hem i Los Angeles, Kalifornien, 1976, och en bomullsplantage i Maryland innan inbördeskriget. Då Danas vistelser i det förflutna blir allt längre, blir den unga kvinnan allt mer intrasslad i plantagens gemenskap. Hon gör svåra val för att överleva slaveriet och för att säkra sitt återvändande till sin egen tid.

4 kommentarer:

  1. Anne på Grönkulla har jag inte läst, kanske man borde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du bör göra :)

      Radera
  2. Kindred ska jag läsa i april :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du en riktigt bra bok framför dig.

      Radera