söndag 7 november 2021

Sammanfattning Oktober


Lästa böcker i Oktober:
  5 st. 

  • Amerikansk Jord, Jeanine Cummins DNF
  • Gräset är alltid blodigare på andra sidan häcken, Sofia Rutbäck Eriksson
  • De utvalda - Det främmande landet, Kristin Cashore
  • Genom dina ögon, Stephenie Meyer (Omläsning)
  • The Kind Worth Killing, Peter Swanson
  • Mansfield Park, Jane Austen DNF
  • Skam, Robert Warholm DNF
  • The Revenant, Michael Punke

Månadens utmaningsböcker:

Goodreadsutmaning: 63/52 

Goodreads Choice Awards 2020:
    Best Fiction
  • Midnattsbiblioteket, Matt Haig
  • Folk med Ångest, Fredrik Backman (läst innan)
  • American dirt, Jeanine Cummins DNF
  • Vår bästa tid, Kiley Reid
  • Min mörka Vanessa, Kate Elisabeth Russel
  • The Glass Hotel, Emily st. John Mandel DNF
  • Inte av denna världen, Yaa Gyasi
  • The Girl with louding voice, Abi Daré
  • Käre Edward, Ann Napolitano
  • Big Summer, Jennifer Weiner 
    Best Historical Fiction
  • Hjärtlinjer, Brit Bennett
  • Jane Austen society, Natalie Jenner
  • The Book of Longings, Sue Monk Kidd
  • De bortglömda namnens bok, Kristin Harmel
  • The Henna Artist, Alka Joshi
  • The Evening and the Morning, Ken Follet
  • Långt bortom havet, Isabel Allende
  • Magic Lessons, Alice Hoffman
  • The Book of Lost Friends, Lisa Wingate
  • The Pull of the Stars, Emma Donoghue

    Svenska Klassiker
  • Mina drömmars stad, Per Anders Fogelström
  • Ondskan, Jan Guillou
  • Jerusalem, Selma Lagerlöf
  • Nässlorna Blomma, Harry Martinsson
  • Utvandrarna, Vilhelm Moberg

Kommentar:
Nä, nu tror jag att jag ger upp mina utmaningar för i år. Denna månaden började jag nämligen på American Dirt som börjar så hemskt att jag till slut gav upp boken och sedan fick en riktig lässvacka. Att nästa bok jag läste var De utvalda - Det främmande landet och blev sååååå besviken på den gjorde ju inget för att trigga igång läsningen. Senare under månaden läste jag The Kind Worth Killing av Peter Swanson och den handlade om runda bröst, långa ben och karaktärer som definierades av sina sexuella upplevelser. Jag blev bara så trött... Har provat och hoppat runt bland en massa böcker för att bara inse att jag inte fixat ta mig igenom dem.

Så en riktigt kass läsmånad alltså. Höjdpunkten var Genom dina ögon som jag lyssnade om för att jag visste att jag skulle gilla den. Fast inte ens den kändes lika rolig som när jag läste den sist. 

Jag DNFade lite böcker innan jag hittade The Revenant som jag kunde stå ut att lyssna på. Jag kände bara inte för att läsa denna månaden och det kändes inte bra att tvinga sig att lyssna/läsa på böcker som egentligen säkert är bra, när jag har en kass inställning. Vi får se om jag kan hitta något som kan få läslusten att komma tillbaka igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar