fredag 25 september 2020

Flickan från Terra, Cornelia Johansson

Recension

Titel: Flickan från Terra
Originaltitel: Flickan från Terra
Serie: ?
Författare: Cornelia Johansson
Utgivningsår: 2020
Förlag: Fafner Science Fiction
Sidor/tid: 345 sidor
Genre: Science fiction, rymden
Språk: Svenska

Recensionsexemplar! Tack så mycket!

Handling:
"Priya är arkeolog. Med sitt team besöker hon fjärran planeter och undersöker ruinerna från försvunna civilisationer. Under en utgrävning hittar Priya något häpnadsväckande, koordinaterna till människornas förlorade hemvärld. Nu kan hon bli den första människan på 50000 år som sätter sin fot på Terra. Men resan dit blir oändligt mycket farligare än hon tänkt, och väl där hittar de något helt oväntat. En flicka.

Flickan från Terra är en science fiction roman med färgstarka karaktärer, svekfulla intriger och mysterier som sträcker sig genom tiden.

Mina åsikter:
Karaktärer: 4/5
Handling: 3/5
Världsbygge: 3/5
Intressant: 3/5
Mitt nöje: 4/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var väldigt lättläst med sin spännande historia och intressanta karaktärer. Vem vill inte veta vad som kan ha hänt vår lilla planet när världen består av en hel världsrymd liksom. Det är det som drar mig in i boken, det som håller mig fast är karaktärerna och deras relationer. 

I Science Fictionböcker kan jag ofta tycka det är trögt när de tekniska bitarna skall förklaras, jag tappar lätt läsrytmen. Men jag inser ju också att allt förklarande är en del av världsbygget, men teknik intresserar mig inte utanför böckernas värld heller. Emellanåt blir det lite för mycket tekniska detaljer, men eftersom jag är nyfiken på vad som kommer hända härnäst är det fortfarande ett driv i läsandet.

Men det är relationerna som är bäst och det finns också en del galna favoriter bland karaktärerna och även platser som jag gärna vetat mer om eller fått en fortsättning om. Själva flickan från Terra är också en karaktär jag gärna läst mer om, då det slutar på ett sätt som triggar mitt intresse. Det får mig att hoppas på en fortsättning, men hittar inget som tyder på det. Kul bok som rekommederas. 

⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar