lördag 29 augusti 2020

Skugga av svek 1, Diana Gabaldon


Titel: Skugga av svek 1
Originaltitel: Written in My Own Heart's Blood
Serie: Outlander #8 del 1
Författare: Diana Gabaldon
Utgivningsår: 2014
Förlag: Bookmark förlag
Sidor/tid: 702 sidor
Genre: Historisk roman, kärlek
Språk: Svenska


Handling:
Året är 1778. Frankrike förklarar krig mot Storbritannien och de brittiska trupperna lämnar Amerika. Mitt i det politiska tumultet återvänder plötsligt Jamie från de döda. I tron att hennes man har dött, har Claire gift om sig med Jamies bäste vän Lord John Grey. Jamies återkomst vänder upp och ner på familjens värld och när Lord Johns son förstår vem som är hans riktiga pappa blir situationen alltmer katastrofal.

Claire och Jamie känner sig lugnade av att deras dotter Brianna befinner sig i trygghet på 1900-talet men i själva verket är det än mer dramatiskt i Briannas värld. Hennes son har blivit kidnappad av en man som är fast beslutad att få veta sanningen bakom familjen Randalls stora hemlighet.


Mina åsikter:
Karaktärer: 5/5
Handling: 4/5
Världsbygge: 5/5
Intressant: 5/5
Mitt nöje: 5/5

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Den här boken var allt jag kunde önska mig som semesterläsning. Karaktärer jag redan känner, full av dramatik, spänning, galna upptåg, intressanta karaktärer och väldigt engagerande, vilket gjorde de drygt 700 sidorna väldigt lättlästa.

Eftersom de flesta av karaktärerna redan är kända, det är ju trots allt åttonde boken i serien, är det lätt att fortsätta att läsa om Claire och Jamies liv, plus alla andra som florerar runt dem. Trots alla sidor, känner jag inte att jag har fått nog när boken tar slut och har full förståelse för att den fortsätter i en lika tjock bok till. Det är mycket som är oavslutat som jag vill veta. Får se om del två levererar. 

⭐⭐⭐⭐⭐

Går att köpa på Adlibris.com, Bokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar