söndag 3 februari 2019

Sammanfattning Januari


Lästa böcker i Januari:  6 st.

Genomsnittligt betyg: 3,66

    Månadens utmaningsböcker:
    • Kaosutmaningen: 1/35 (20) Totalt: /35
    • Omläsningsutmaning:  2/10
    • Klassikerutmaning: 1/10 Totalt 1/10
    • Hyllvärmare: 1/10 Totalt: 1
    • Goodreadsutmaning: 6/52 

    Ljudböcker:  4 st
    Nya författare (för mig): 1 st
    Påbörjade serier: 2 st
    Avslutade serier:  0 st
    Månadens bästa Roman: Gemina, Amie Kaufman & Jag Kristoff
    Månadens överraskning: Övertalning, Jane Austen
    Månadens karaktär: Jupiter North
    Månadens romans: Gemina
    Månadens vänskap: The Traitor's Ruin
    Månadens äventyr: Gemina

    Mina tankar om...

    Nya författare (för mig): Denna månaden var det bara en ny författare för mig, Jessica Townsend med Nevermoor. Hon har nog förmågan att fånga många barn i sitt berättande även om Nevermoor kanske inte riktigt var min grej. En fantasifull bok om stora pratande katter, hotellrum som ändrar möbler efter personen som bor där och andra tokigheter.

    Påbörjade serier: Nevermoor och Snow like Ashes är de första böckerna i två serier. Snow like Ashes har jag läst förut, men behövde läsa den och bok nummer två för att kunna avsluta serien som jag inte gjort förut.

    Avslutade serier:  Inte en enda denna månaden...

    Månadens bästa Roman: Gemina är bok nummer två i triologin om the Illuminae files. Precis som första boken är den full av action och ungdomar som kämpar för sin överlevnad ute i rymden. Allt berättat just genom samlade filer och dokument från händelsen.

    Månadens överraskning: Eftersom jag varit lite besviken de senaste Austen böckerna jag läst, hade jag egentligen inte så höga förhoppningar på Övertalning. Det var kanske just därför den kunde överraska så. Den påminner om Austen's andra böcker vad gäller Skvallertanter och vikten av bra giftemål. Men hade likt stolthet och fördom en lång krånglig kärlekshistoria, där fördomar låg i vägen för lyckan.

    Månadens karaktär: Jupiter North är en lagom mystisk figur i Nevermoor. Han är Morrigan Crows räddare och alla i Nevermoor verkar hysa respekt för honom. Men mystiken runt honom är stor och jag undrar vem han är och om man får lära känna honom mer längre fram i serien.

    Månadens romans: Inga jätteroligt romanser, men i Gemina utvecklas ju något och jag har svårt att motstå "badboys" i litteraturen... I verkliga livet är det bra mycket lättare.

    Månadens vänskap: Sage som är huvudpersonen i The Traitor's Ruin träffar på någon från ett ev. fiendeland. Istället för att fördomar visar hon sin medmänsklighet och det blir så småningom till en vänskap som i sin tur genererar fler vänskapsband.

    Månadens äventyr: Gemina var den som gav mig mest äventyr denna månaden även om det egentligen bara var Övertalning som inte innehöll så mycket äventyr.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar