tisdag 19 februari 2019

Obsidio, Jay Kristoff & Amie Kaufman

Titel: Obsidio
Originaltitel: Obsidio
Serie: The Illuminae files #3
Författare: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Utgivningsår: 2018
Förlag: Knopf
Sidor/tid: 615 sidor
Genre: Sci-fi, kärlek, action
Språk: Engelska


Handling:
Kady, Ezra, Hanna, and Nik narrowly escaped with their lives from the attacks on Heimdall station and now find themselves crammed with 2,000 refugees on the container ship, Mao. With the jump station destroyed and their resources scarce, the only option is to return to Kerenza--but who knows what they'll find seven months after the invasion? Meanwhile, Kady's cousin, Asha, survived the initial BeiTech assault and has joined Kerenza's ragtag underground resistance. When Rhys--an old flame from Asha's past--reappears on Kerenza, the two find themselves on opposite sides of the conflict. With time running out, a final battle will be waged on land and in space, heros will fall, and hearts will be broken.

Mina tankar:
Det här är sista boken i Illuminae filestriologin och jag kände nog att den gick lite på tomgång. Det är fortfarande en massa action och full fart, men med alla karaktärer, vi lärt känna, på en gång. Det känns väldigt likt de två första i triologin, men dokumentationen i det här fallet är mest utskrivet videomaterial, vilket är lite tråkigt. Jag saknar blandningen av chattar, dagbokssidor och alla de andra fantasifulla sätt jag vant mig vid i de två första böckerna. De finns naturligtvis även här men inte alls på samma nivå.

Det tog mig ca en månad att komma igenom den här boken, vilket säger en del. Inte för att den är dålig på något vis, bara inte lika engagerande som jag hade önskat. Det blir dessutom lite spretigare när vi skall lära känna nya karaktärer/kärlekspar samtidigt som de från de två första böckerna skall ha sin plats. De nya karaktärerna får liksom inte det utrymme de behöver för att engagera och älskas. 

Det hela packas dock ihop snyggt och det känns väldigt tillfredsställande och avslutat när boken är slut. Jag ser fram emot vad författarna kan hitta på i nästa bok de ger ut.

Obsidio var lite segare än sina föregångare, men en bra avslutning på ett fantastiskt rymdäventyr.

Betyg: 3,5/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar