måndag 20 augusti 2018

Hjärtlös, Marissa Meyer

Titel: Hjärtlös
Originaltitel: Heartless
Serie: -
Författare: Marissa Meyer
Utgivningsår: 2016
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 444 sidor
Genre: Retelling, Fantasy, ungdom
Språk: Svenska


Handling:
Långt innan hon blev Underlandets stora skräck var Hjärter dam bara en flicka som längtade efter kärlek.
Catherine är en av de mest eftertraktade flickorna i hela Underlandet, och dessutom den fortfarande ogifte Hjärter kungs särskilda favorit. Men Catherine är inte intresserad. Hon drömmer om att öppna ett konditori som ska förse hela riket med ljuvliga bakverk. Men för Catherines mamma är något sådant helt otänkbart för någon som ska bli landets nästa drottning.
När Cath går på en bal - där planen är att kungen ska fria till henne - lär hon känna Jest, den stilige och mystiske hovnarren. Trots alla risker inleder hon och Jest ett intensivt, hemligt förhållande. Men i ett rike som bubblar av magi, dårskap och monster har ödet gjort upp helt andra planer för henne...

Mina tankar:
Det är lika bra att från början konstatera att jag inte är ett fan av Alice i Underlandet, alls. För mycket flum och galenskaper och själva Alice har jag inget för heller. Därför har jag varit lite skeptisk till att läsa Hjärtlös, som handlar om hur Hjärter dam, Drottningen, blev den hon är i sagda sagoklassiker. Men det är ju Matilda Meyer som skrivit och hon har innan producerat en av mina favoritserier, the Lunar Chronicles, så jag måste ju ge denna en chans.

Skrivsätt ett som Meyer har är fortfarande bra. Jag gillar hennes sätt att bygga och berätta en historia som engagerar. Det är i grunden en underhållande bok, men jag har svårt för en del karaktärer och de mer "flummiga" inslagen. Flera figurer från originalberättelsen dyker upp, så de behöver ingen närmare introduktion om man har lite koll på Alice i Underlandet, katten Cheshire, kålmasken, Hattmakaren tex. Catharina som senare blir drottning, vilken är en ganska given ändstation, är lite kul att lära känna, även om jag kanske inte gillar henne. Hon tar en del irriterande beslut för att hamna där hon hamnar, vilket hon ju måste göra för att bli den hon blir, om ni förstår vad jag menar. Det är kul att ha läst om det, men ger inget större avprint i mitt läsarliv.


Hjärtlös ger en fantasifull beskrivning av hur drottningen i Alice i underlandet blir den hon blir. Kul underhållning ett par timmar.


Betyg: 3/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar