lördag 11 augusti 2018

Badortsmysteriet, Agatha Christie

Titel: Badortsmysteriet
Originaltitel: Peril at End House
Serie: Hercule Poirot #8
Författare: Agatha Christie
Utgivningsår: 2015 (1932)
Förlag: Bookmark förlag
Sidor/tid: 239 sidor
Genre: Brittisk Deckare, Klassiker
Språk: Svenska


Handling:
Detektiven Hercule Poirot befinner sig tillsammans med sin vän Arthur Hastings på semester i den sommaridylliska badorten St. Loo vid Cornwalls kust. Där lär de känna den unga miss Nick Buckley, som råkat ut för en rad mystiska olyckshändelser. Kort därefter hittas Nicks släkting Maggie mördad iklädd Nicks sjal. Någon är utan tvekan ute efter godsägarinnans liv. Men vem? Och varför?

Mina tankar:
Åttonde boken om Hercule Poirot, vilka jag inte läser i ordning alls. Jag läste Mordet på Orientexpressen nyligen och det är nr. 10 i ordningen. Agatha Christies böcker är perfekta som sommarläsning och att det blev just denna berodde på titel och det somriga omslaget. Jag är inte besviken, boken är fängslande, somrig och lättläst och inte kunde jag gissa mig till mördaren heller.

Hercule Poirot är otrevlig, men brilliant och som vanligt är det många trådar han binder ihop i en komplicerad upplösning, där jag bara kunde gissa en liten liten del.

Platsen är ett somrigt Cornwall, men hade kunnat vara var som helt, då platsen i det här fallet spelar mindre roll.

Badortsmysteriet är kort, kul och fängslande.

Betyg: 4/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

1 kommentar: