måndag 26 mars 2018

Rubinröd, Kerstin Gier

Titel: Rubinröd
Originaltitel: Rubinrot
Serie: Ädelstenar ekologin #1
Författare: Kerstin Gier
Utgivningsår: 2012
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor/tid: 366
Genre: ungdom, urban fantasy, tidsresor
Språk: Svenska

Handling:
Ibland är det jobbigt att leva med en familj som har många hemligheter. Det tycker iallafall 16-åriga Gwendolyn, ända tills hon plötsligt befinner sig i London i en helt annan tid. Det visar sig nämligen att den allra största hemligheten i familjen är Gwendolyn själv! 

Hon blir indragen i ett spel på liv och död, större än hon någonsin kunnat ana, med förräderi, hemliga ordenssällskap och tidlös kärlek.


Mina tankar:
Det här var en omläsning av Rubinröd som Kerstin Gier har skrivit. Jag gillade den väldigt mycket när jag läste den sist men var inte säker på att jag skulle uppskatta den lika mycket igen. Det gjorde jag. 

Gwendolyns kaxiga attityd till livet och hennes vilja att gå sin egen väg lockar mig ännu till skratt. Konspirationer, hemliga ordnar och tidsresor gör att det är spännande oförutsägbart. Att jag dessutom kan upptäcka fler kopplingar till andra böcker och andra konspirationer gör det bara ännu roligare. Som tex. Greve av Saint Germain, han har även dykt upp i Outlanderserien av Diana Gabaldon. Googlar man honom verkar han ha varit en skum typ. 

Tyvärr finns boken inte kvar på svenska längre så vill man läsa på svenska får man uppsöka ett bibliotek. Annars kan man ju alltid läsa på engelska.

Rubinröd är spännande, har roliga karaktärer och intriger. Den är definitivt värd några lästimmar och inläsningen jag gjorde.

Betyg: 4/5



Går att köpa på engelska på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar