torsdag 22 mars 2018

Miniatyrmakaren, Jessie Burton

Titel: Miniatyrmakaren
Originaltitel: The Miniaturist
Serie: -
Författare: Jessie Burton
Utgivningsår: 2014
Förlag: Modernista
Sidor/tid: 378 s. / 14 timmar
Genre: Historisk roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Angela Kovacs

Handling:
En höstdag 1686 knackar artonåriga Nella Oortman på dörren till ett stort hus i Amsterdams rikaste kvarter. Nella har kommit från landet för att påbörja sitt nya liv som hustru till den framgångsrike köpmannen Johannes Brandt, men möts i stället av hans bitska syster Marin. Först senare dyker Johannes upp - och ger henne en bröllopspresent utöver det vanliga: en exakt kopia av deras hem i form av ett kabinettskåp. Skåpet ska inredas av en gåtfull miniatyrmakare, vars pyttesmå skapelser visar sig spegla sina verkliga motsvarigheter på överraskande sätt.
Nella blir till en början förbryllad av den slutna världen i hushållet Brandt, men i takt med att hon uppdagar dess hemligheter förstår hon vilka allvarliga faror som hotar dem alla. Håller miniatyrmakaren deras öde i sina händer? Och kommer hon i så fall att vara nyckeln till deras räddning eller orsaken till deras fall?

Mina tankar:
Det här är en bok som har fått många utmärkelser och syntes överallt ett tag. Jag råkade köpa den på nån bokrea för något år sedan, men var egentligen inte så sugen på att läsa den. Nu "tvingade" jag mig att läsa och lyssna på den, då den är en av mina hyllvärmare som jag utmanat mig själv att läsa. Just de omständigheterna är kanske inte de bästa när man skall ge sig i kast med en ny bok. Men vissa kan ju överraska och det är ju alltid kul. 

Den här boken var dock inget för mig. Jag förstår inte riktigt hypen. Men det är ju det som är härligt med böcker att vi kan gilla olika. Enligt mig var karaktärerna svåra att fastna för. De var osympatiska och tråkiga. 
Handlingen var heller inget som lockade, den kändes lite meningslös och alla var elaka mot varandra. En tös blir bortgift till en gubbe dubbelt så gammal som behandlar henne som luft och hans syster kör mobbingstilen. Författaren verkar vilja skapa en sympati för dessa otrevliga människor, beroende på vad de bär med sig. Men i mitt fall misslyckades det. Miniatyrmakaren dyker upp som gubben i lådan och  var bara konstig. Jag förstod inte grejen där alls och allt lämnades rätt öppet utan förklaring. 

Miljöbeskrivningarna fann jag dock levande och målande. 

Miniatyrmakaren var inte min typ av bok.


Betyg: 2/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Det är ju det som är det fina och intressanta med böcker, att de kan vara så olika beroende på vem som läser :)

    SvaraRadera