lördag 10 mars 2018

Immortal Reign, Morgan Rhodes

Titel: Immortal Reign
Originaltitel: Immortal Reign
Serie: Falling Kingdoms #6
Författare: Morgan Rhodes
Utgivningsår: 2018
Förlag: Razorbill
Sidor/tid: 391
Genre: ungdom, fantasy
Språk: Engelska


Handling:
In the epic conclusion to the Falling Kingdoms series, sworn enemies must become allies as they fight to save Mytica.
Jonas continues to willfully defy his destiny, but the consequences of plotting his own course are drastic. As the fight for Mytica rages on, he must decide just how much more he's willing to sacrifice.
Lucia knows there's something special about her daughter and she'll do anything to protect her, even if that means facing Kyan alone.
Amara is called back home to Kraeshia. Grandma Cortas has her own plans for Mytica's future. She promises Amara power, revenge, and dominance if she agrees to be part of her scheme.
Magnus and Cleo's love will be put to the ultimate test. Dark magic is causing widespread destruction throughout the kingdom. Enemies across the sea are advancing. And unrest is stirring throughout the land. Is their love strong enough to withstand the outside forces tearing them apart?

Mina tankar:
Det här är den sista och avslutande delen i Fallen Kingdomsserien. I den här boken skall allt kaos ordnas upp och förpackas på ett snyggt sätt, vilket också görs. Lite väl snyggt faktiskt. 

Jag vet inte riktigt vad det är med den här boken. Jag önskade mer. Jag inser att boken är full av händelser och action, men det känns inte riktigt som jag får vara med. Det bara händer en massa saker utan att gå in på djupet i dem. 

Serien hade vunnit mycket på att minska antalet berättarröster. Under hela serien har jag i stort sett bara varit intresserad av vad som händer Cleo och Magnus och möjligtvis Jonas. Det hade räckt med deras version av historien. Dessutom förändras flera av karaktärerna hit och dit och byter personligheter som andra byter underkläder, vilket är frustrerande för mig som läsare. Detta gäller dock inte de tre ovan nämnda favoritkaraktärer. De är lite mer stabila i sina personligheter även om de utvecklas över tiden.

(Spoilervarning)
Som jag tog upp i början så förpackad det hela väldigt snyggt på de sista sidorna och allting är frid och fröjd. Lite väl så faktiskt. Flera deltagare dog flera gånger, men fick ändå ett lyckligt slut. Dessutom öppnar boken  upp för en ny serie i samma värld. Men det är bara en gissning från min sida, det kan lika gärna vara så att hennes andra serie Spirits and Thieves går ihop med denna. Oavsett är jag inte säker på att jag hänger på det tåget. Jag känner mig väldigt nöjd med den här serien/världen just nu.


Immortal Reign är en avslutande bok med massa dramatik och bekvämt ihopsatt slut. Dock finns en liten besvikelse över det ytliga berättandet. Jag hade velat ha mer och då framförallt från Cleo och Magnus.


Betyg: 3,5/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar