tisdag 26 september 2017

Vår vän Anne, L.M Montgomery

Titel: Vår vän Anne
Originaltitel: Anne of Avonlea
Serie: Anne på Grönkulla #2
Författare: L.M Montgomery
Utgivningsår: 1909
Förlag: Saga Egmont
Sidor/tid: 9 timmar 30 minuter
Genre: Klassiker, ungdom
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Lisa Carlhed

Handling:
Anne Shirley från Anne på Grönkulla är sjutton år gammal i denna del två i serien om flickan Anne med de röda lockarna. Nu har hon vuxit sig stor nog att undervisa i sin gamla skola där hon söker efter speciella personer som blir hennes vänner och tillsammans drabbas de av många äventyr. (Bokus)

Mina tankar:
Det här är den andra boken av åtta om Anne Shirley från Grönkulla.

Jag måste erkänna att jag är lite besviken. Första boken var enligt mig perfekt och en underbar läsning/lyssning. Men jag känner inte riktigt samma i för den här boken. Kanske var mina förväntningar för höga? Men denna boken har inte samma flyt och atmosfär som jag hoppats. Det känns mer som en rad händelser som staplats på varandra, istället för att vara en sammanhängande historia. Vissa delar är okej, medans andra är rent långtråkiga. En del händelser känns också som upprepningar från förra boken, fast men nya karaktärer. Karaktärerna är heller inte lika intressanta längre och jag tappar kontakten med dem. 

Det är fortfarande småcharmigt och stämningsfullt, men det där lilla extra försvann visst på vägen. 
Är jag glad att jag läste den? Ja! 
Kommer jag fortsätta med serien? Njaa, inte alla åtta iallafall och inte än på ett tag.

Summering:
Lite besviken faktiskt...
Rekommenderas till:

De som gillar Anne på Grönkulla
Betyg: 3/5

Går att köpa som ljudbok på Adlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar