fredag 29 september 2017

4.50 från Paddington, Agatha Christie

Titel: 4.50 från Paddington
Originaltitel: 4.50 from Paddington
Serie: Miss Marple #8
Författare: Agatha Christie
Utgivningsår: 1957 (2013)
Förlag: Bookmark
Sidor/tid: 291 s.
Genre: klassisk brittisk deckare
Språk: Svenska


Handling:
Inför julen reser mrs McGillicuddy för att hälsa på väninnan miss Marple. Men det som börjar som en avkopplande tågresa får en otrevlig vändning när mrs McGillicuddy bevittnar hur en kvinna stryps ihjäl i ett förbipasserande tåg. Det finns inga andra vittnen, inget lik hittas och varken tågpersonalen eller polisen tror på hennes berättelse. Miss Marple bestämmer sig för att ta reda på vad det var som egentligen hände ombord på tåget, och vem som är mördaren. (Bokus)

Mina tankar:
Agatha Christie har skrivit en mängd böcker som sålts i massor världen över. Just den här bokens huvudperson är en av hennes mest kända karaktärer, nämligen en miss Jane Marple. 

I min tidiga ungdom slukade jag många av Agatha Christies böcker och älskade dem. Exakt vilka och vad de handlade om har jag svårt att komma ihåg, men bland annat Och så var de bara en (som hette något helt annat då) och Mordet på Orientexpressen stack ut. Om jag har läst den här boken förut kan jag inte komma ihåg, men jag kan säga att jag fortfarande håller fast vid att älska hennes böcker.


Boken utspelar sig under mitten av 1900-talet i en stad, nära Marples hemstad, längs med tåglinjen från Paddington station. Tåg ,brittisk charm och förfallna herresäten sätter kulisser för mordgåtan. Christie har en fantastisk förmåga att fånga intresset från första kapitlet och hålla kvar det genom hela boken, trots att det faktiskt inte händer så mycket. Med intressanta karaktärer och små hintar om mordet, läser man villigt vidare och gissar friskt vem den skyldige är. 

Karaktärerna är många men är lätta att särkilja  genom distinkta karaktärsdrag och utseenden. Förmodligen är många byggda på vanliga försommar, så djupheten i karaktärerna finns kanske inte i så många. Men lättläst och trevligt är det att läsa om mordet ifråga. Plus för det snygga omslaget, skulle vilja ha alla böcker i den utgåvan. (Just nu fungerar de två jag har som tavlor/dekoration hemma)

Summering:
Underbar stämning kring gräsliga mord.
Rekommenderas till:
Åhhh... Alla borde åtminstone ha läst en Agatha Christie. Den här är ett bra alternativ.
Betyg: 4.5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

1 kommentar:

  1. Jag tycker också mycket om hennes böcker! Köper dem på second hand när jag hittar dem :)

    SvaraRadera