fredag 19 maj 2017

Jane Eyre, Charlotte Bronte

Titel: Jane Eyre
Originaltitel: Jane Eyre
Serie: -
Författare: Charlotte Bronte
Utgivningsår: 1847
Förlag: Svenska Ljud Classica
Sidor/tid: 21 timmar 55 minuter
Genre: Historisk roman, klassiker
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Katarina Ewerlöf


Handling:
Jane växer upp med hjärtlösa släktingar och tvingas gå i en skola för fattiga. Efter några år blir hon lärare på skolan, men lämnar den när hon blir erbjuden en ställning som guvernant på Thornfield Hall, ett gods som mest liknar ett medeltida slott. Dess ägare, mr Edward Rochester, blir hennes kärlek.
Så visar det sig att Rochester är gift och att han håller sin »sinnessjuka« fru inlåst i en avskild del av slottet. Jane tvingas till ett svårt beslut. (Adlibris)


Mina tankar:
Charlotte Bronte föddes 1816 och är syster till Emily Bronte och Anne Bronte som också är författare. Jane Eyre är hennes mest kända verk och hör till den engelska litteraturens klassiker.

Det är en hård värld som huvudkaraktären, Jane Eyre, lever i.  Människors lika värde är ett obekant begrepp och oavsett ställning i samhället har kvinnan inte många rättigheter. Just mannens tro på sig själv och sina rättigheter att styra över andra, ofta med Bibelns hjälp, gör mig så irriterad under läsningen. Det är möjligt att det här är en bok om Janes frigörelse, men ändå är hon fullt nöjd med att passa upp på minsta befallning, från sin man, i slutet av boken. Jag får en obehagskänsla i kroppen av läsa den här boken och har svårt att tycka om den, just för hur man behandlar varandra, och särskilt kvinnor. Det blir mer en berättelse om kvinnans plats ur ett historiskt perspektiv, än en romantisk kärlekshistoria och boken innehåller många diskussionsvänliga teman. Varför jag kan gilla "Svindlande höjder" (Emily Bronte) men få obehagskänslor utav denna, beror nog på att det finns en viss galenskap och humor i Emilys verk, medans det ligger en mer jämn tung dysterhet över denna.

Charlottes speciella berättarröst och alla "kära läsare", som upprepas boken igenom, ger mig en distans till historien och det blir svårt att leva sig in i handlingen. Texten läggs också ut många gånger på ett sånt sätt att jag undrar när de skall komma till sak. 

Jag har också svårt för karaktärerna som många gånger känns överdramatiska och omständiga och alla dessa maktgalna översittare till män, hur kan man fatta tycke för dem. De behandlar barn värre än djur, tror sig kunna styra och ställa med alla runt omkring och dömmer andra så hårt. Utseendet spelar stor roll och man ger en person egenskaper efter hur pannan ser ut eller kindbenens dragning. Jag måste erkänna att jag saknar Jane Austen romantiska skimmer och humor, som visserligen förmodligen är mindre historiskt korrekt, men mer underhållande. 


Summering: Jag är glad att ha läst den, det är ju ändå en klassiker. Men det här är inget jag kommer återkomma till, alltför seg, dyster och frustrerande.

Rekommenderas till:

En bok man borde han läst, helt enkelt.

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer: